Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Of het nu om klassiekers van particulieren gaat of om vergeten prototypes, ons collectief octaanhart gaan spontaan bloeden als er weer eens een DRIVR aan de natuur wordt teruggegeven. Gevoelige Lotus-adepten zullen hun waterlanders moeten bedwingen, want PistonHeads zag onlangs met lede ogen aan wat het bedrijf dat met zichzelf in de knoop ligt, met z’n oude test mules doet.

Onlangs botsten de Britten namelijk op SID. Geen Cockney broertje van KITT, maar Structures, Isolation and Dynamics, iets dat er verdacht veel als een Esprit uitziet. Wat er zo speciaal aan is? In de jaren 80 sleutelde Lotus aan nieuwe technologieën voor de ophanging, wat in de vroege jaren 90 culmineerde in SID, Lotus’ rijdende laboratorium. Volledig actieve en computergestuurde elektrohydraulische ophanging, beperkte achterwielsturing, vierwielaandrijving en een monocoque uit glasvezel en epoxyhars, om maar enkele dingen te noemen. Met wat getokkel op de – indertijd allicht groot uitgevallen – laptop konden de ingenieurs het karakter van het onderstel naar believen aanpassen.

Lotus Esprit SID

Het resultaat was zodanig indrukwekkend dat Autocar-journo David Vivian na een testrit in ’93 niet genoeg kreeg van de moeiteloosheid waarmee Lotus storende elementen uit de rijbeleving wist te filteren: “like being given a glass of sparkling Perrier after years of drinking ditch water”. Ongetwijfeld goed voor een ereplaatsje in de hal in Hethel of klaar om naar een museum verscheept te worden? Helaas: het summum van 90s-Lotus-technologie staat op dit moment weg te kwijnen in een uithoek van de parking. Dat Lotus maar snel terug de richting uitgaat die het verdient.

[Foto: PistonHeads]