Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tot nu toe hadden BMW’s altijd achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Dat daar eerder vroeger dan later verandering in zou komen, is al even bekend, maar toch blijft het even slikken als het eenmaal zo ver is. Op het Autosalon van Parijs toont BMW immers de Concept Active Tourer, een plug-inhybride met voorwielaandrijving.

Tot nu toe hadden de meeste BMW’s een wat sportievere inslag. Niet dat ieder type direct geschikt was om het circuit mee op te gaan, maar vergeleken met de concurrentie waren Beiers altijd wat meer op Freude am Fahren gericht. De Concept Active Tourer is echter de voorbode van een model dat moet gaan concurreren met de Mercedes B-Klasse, een op comfort en gebruiksgemak gerichte monovolume.

Tot nu toe bemoeide BMW zich nochtans niet met zulke MPV’s. Samen met de voorwielaandrijving zorgt dat voor een totaal ander uiterlijk dan we van BMW gewend zijn. Het design van het merk is immers al decennialang opgebouwd rond een lange, vrijwel vlak liggende motorkap en een voorruit die ver naar achteren is geplaatst. De nieuwe Concept Active Tourer heeft daarentegen een vrij korte neus, een aflopende motorkap en een ver naar voren geplaatste voorruit. In combinatie met de wielbasis van 2,67 meter en een hoogte van 1,58 meter moet dat extra binnenruimte opleveren en het in- en uitstappen makkelijk maken.

Onder de motorkap ligt een 1,5 liter kleine TwinPower Turbo-benzinemotor, die afgeleid is van BMW’s zes-in-lijn – zij het met maar half zoveel cilinders. De nieuwe motoren van BMW zijn immers modulair opgebouwd uit cilinders met een inhoud van 0,5 liter – volgens BMW het ideale volume. Volgens München heeft de driecilinder een zachte loop, een spontane gasrespons en een sportieve sound.

Hij hoeft het echter niet alleen te doen: de 1.5 turbo krijgt – in deze concept car althans – assistentie van een elektromotor. Het totale vermogen komt daarmee op 190 pk. BMW belooft een acceleratie van 0 naar 100 km/h binnen de acht seconden, een topsnelheid van ongeveer 200 km/h en een verbruik van minder dan 2,5 l/100km.

Ondanks die nobele woorden beschouwen veel BMW-liefhebbers een voorwielaangedreven model als een apocalyptisch voorteken. Zelfs al gaat het maar om een concept, want het is een publiek geheim dat deze Active Tourer over een dik jaar in de showroom komt.

Wat vinden jullie van BMW’s voorwieltrekker? Slim en eigentijds, of toch gewoon blasfemie?

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]