Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het meest voorkomende autotype in ons immer uitdeinende testarchief? Zonder enige twijfel de hot hatch. Goedkoop, praktisch en scherp omvat die alles wat de gemiddelde DRIVR nodig heeft in één compact pakketje. De laatste jaren beleeft het genre een ongeziene hausse, en het einde lijkt allesbehalve in zicht. Begin 2013 krijgen de Peugeot 208 en de Ford Fiesta, twee van de betere B-segmenters, de inmiddels ingeburgerde sportbehandeling.

Ford Fiesta ST

Ford Fiesta STFord Fiesta ST

Over de Fiesta ST berichtten we een jaar geleden al, maar over enkele maanden moet hij dan toch het levenslicht zien. In afwachting van de nóg straffere RS krijgt hij de bekende 1.6 EcoBoost in de neus, opgekieteld tot 180 pk en 240 Nm. Dat moet de in standaardtrim al gezwind sturende Fiesta eindelijk de prestaties geven waar zijn oerdegelijke – en opvallend lichte – chassis om smeekt. Ford heeft het over nul tot honderd in minder dan zeven seconden en een top boven de 220 km/h. Verder noteren we onder meer een setje Recaro’s, een (gedeeltelijk?) uitschakelbaar ESP met drie standen en een elektronisch sperdifferentieel.

Peugeot 208 GTi

Peugeot 208 GTiPeugeot 208 GTi

De veel recentere Peugeot 208 krijgt in de lente al het gezelschap van een sportvariant. Geen RC dit keer, maar een rasechte GTi, want het is Peugeot menens: dit model moet eindelijk terug aansluiting vinden bij de 205 GTi van weleer – volgens Zij Die het Kunnen Weten nog steeds de beste hot hatch aller tijden. Geen half werk dus, getuige de lange lijst aanpassingen, waaronder de stabilisatorstangen, dempers, vering, stuurinrichting, torsieveren en spoorbreedte. Het belangrijkst is misschien nog de 165 kg gewichtsbesparing ten opzichte van de 207 GTi, die voor de nodige lichtvoetigheid moet zorgen. En, samen met de 200 pk en 275 Nm van de 1.6 THP uit de RCZ, voor een sub-zevensecondensprint.

Op papier zijn de 208 GTi en de Fiesta ST dus aan elkaar gewaagd: beiden vertrekken al van een leuk sturende hatchback, zetten in op een laag gewicht en leveren dankzij een potente 1.6 turbo quasi dezelfde prestaties. De keuze tussen de twee lijkt er dus, zoals zo vaak, een van het hart te worden. Je voelt mijn vraag al komen: aan dewelke zijn jullie verk(n)ocht?

Share Button