Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het gerucht hing al enkele jaren in de lucht, en nu heeft Citroën-CEO Frédéric Banzet het eindelijk bevestigd: de legendarische Deux-Chevaux komt terug. In de vakpers werd er altijd van uitgegaan dat zo’n renaissance de naam DS2 zou krijgen, maar dat strookt niet helemaal met Banzets doelstellingen voor de nieuwe Geit/Eend. Die moet immers, net als vroeger, vooral simpel, praktisch en goedkoop worden.

Citroën 2CV Charleston
Het roemruchte origineel – hier in Charleston-livrei.

Om kosten te besparen, wil PSA-topman Denis Martin niet alleen gebruik maken van het bestaande Platform 1 voor kleine wagens, maar ook profiteren van de economische laagconjunctuur in Spanje. Door de wagen daar te produceren, kan hij zo’n veertig procent besparen op loonkosten. Politiek correct of niet; de Spanjaarden – waarvan 25% momenteel zonder werk zit – zullen hem graag zien komen.


Zijn bouwfilosofie deelt de 2CV met de C-Cactus Concept uit 2008: keep it simple.

Volgens Martin moet de 2CV gebouwd worden volgens de filosofie van de C-Cactus. Graven we diep in onze archieven, dan vinden we in ons overzicht van de Mondial de l’Automobile 2008 (!) het volgende terug over die concept car: “Citroën heeft hem verlost van alles wat niet strikt noodzakelijk is voor het comfort van de passagiers, zodat het aantal onderdelen gehalveerd kon worden. Bovendien is het wagentje grotendeels gebouwd uit recycleerbare materialen.” Inderdaad verdacht gelijkaardig met Banzets visie, al benadrukt Martin dat de nieuwe 2CV niet op de C-Cactus zal lijken.

Citroën Revolte Concept

De Revolte Concept wordt allicht de inspiratiebron voor het design van de nieuwe 2CV.

Entrez de Revolte, een concept uit 2009 dat duidelijke trekken van het klassieke Geitje vertoont. En drie jaar geleden al getipt werd als toekomstige DS2. De weg is dus, vooral om financiële redenen, al lang geweest, maar nu kan het snel gaan. Martin wil eind 2013 starten met de productie, om in 2014 te lanceren. Rest nog slechts één bedenking: wat is er overgebleven van Citroëns brutale (aan het adres van MINI en Fiat gerichte) marketingslogan voor de DS3? ‘Anti Retro’? Alleen als het even uitkomt, blijkbaar.

Citroën DS3: Anti-Retro

[Bron: La Tribune]

Share Button