Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

‘Of DRIVR geïnteresseerd is om ambassadeur te worden van de nieuwe Clio RS’ wil Marion van RenaultSport weten. Of wij al ooit neen gezegd hebben tegen een jacuzzi vol beursbabes en champagne? Als tegenprestatie voor die lamentabele opdracht krijgen we een gesprek met product manager Jean-Maxime Boulanger, mogen we ons lezerschap laten deelnemen aan een videowedstrijd én de winnaar meenemen naar de circuitvoorstelling van de nieuwste RS-telg. Wij hebben al slechtere deals onderhandeld…

renault clio rs 4

renault clio rs 4renault clio rs 4

Waarom ons die eer ook alweer te beurt valt? Omdat de mannen van Dieppe hun receptuur helemaal omgegooid hebben. In die mate zelfs dat het traditionele RS-cliënteel wel eens verbolgen zou kunnen zijn over de nieuwe aanpak, wat een vroege infosessie voor de DRIVR-community des te belangrijker maakt. De ‘E’ in het achtervoegsel EDC staat namelijk voor ‘Efficient’ Dual Clutch oftewel een automaat met dubbele koppeling die al voor de nodige gensters gezorgd heeft op het interweb, temeer daar er geen manuele bakoptie aangeboden wordt. En dat is maar één van de vele wijzigingen die onze hot hatch-favoriet in deze transformatie ondergaat.

  • KOETSWERK – In tegenstelling tot de vorige drie generaties is nummer vier – net als het reguliere model – enkel als vijfdeurs te hebben. “Goed voor een bredere inzetbaarheid” aldus Boulanger, maar tegelijkertijd een extra uitdaging voor de designers die zich – op de dorpels na – vooral op de voor- en achterkant geconcentreerd hebben. Aan het business-uiteinde prijkt nu een F1-achtige blade (die we al van de Red Bull-edities kennen), achteraan een contrasterende diffuser die 80% meer downforce biedt. De zwarte achttienduimers en rode remklauwen maken vanouds deel uit van het optionele Cup-chassis.
  • OPHANGING – De nieuwe RS profiteert mee van de grotere voetafdruk van Clio 4, en da’s naast 14mm langer vooral 34/36mm breder. Ga er maar vanuit dat Boulanger’s troepen elke schroef aangehaald hebben, al blijft de torsie-as achteraan wel behouden. Maar goed; RenaultSport komt er al jaren comfortabel mee uit de voeten, dus dat zal wel snor zitten. Met het Cup-chassis worden de shocks en veren nog eens 15% stijver, en gaat de koets 5mm dichter bij het asfalt.
  • INTERIEUR – Een echte Cup (lees: met minder uitrusting en goedkopere materialen) komt er ditmaal niet volgens Boulanger, “maar de gekende Recaro’s worden misschien later in optie aangeboden”. Voorlopig zijn het dus sportzetels beter dan kuipen, al dan niet met leder bekleed en opgesteld in een interieur met rode accenten. Drie zaken springen meteen in het oog: het 18cm grote R-Link touchscreen met nieuwe RS Monitor (voor allerhande metingen), de RS-knop op de middenconsole (die met Normal, Sport & Race invloed heeft op de schakeltijden, gasrespons, stuurweerstand & ESP) en natuurlijk de vaste flippers op de stuurkolom (die met hun stevige alu-feel aan de Nissan GT-R doen denken).
  • TRANSMISSIE – Wars aan de consensus is deze RS niet de eerste Renault om een DCT-bak te krijgen. Die eer ging vorig jaar al naar de Mégane dCi 110, hoewel de Getrag unit fameus aangepast is voor de RS. Wat Boulanger’s team er exact mee gedaan heeft, wil de product manager niet kwijt. Wel dat schakelen in Race-mode 150ms bedraagt. Ter vergelijking: een Lexus LF-A doet er 200ms over,  de DSG-bak van de Veyron 125 milliseconden en een BMW M3 nauwelijks 80. Een volautomatische functie is er natuurlijk ook, net als de mogelijkheid om met de pook te schakelen.
  • MOTOR – Volg de DCT-bak door het schutbord en je belandt bij de volgende verrassing: de geblazen zestienhonderd benzine die we al van de Juke DIG-T kennen. In deze toepassing goed voor 200pk en 240Nm tussen de 1.750 en 5.600t/m, oftewel 25Nm sterker dan de oude tweeliter die zijn koppelpiek bij 5.400 toeren ontwikkelde. Officiële chrono’s zijn er nog niet, maar verwacht een sub-6,5s sprint tot de 100 en nog minder met launch-control geactiveerd.

renault clio rs 4renault clio rs 4

Streep onder de rekening: de RenaultSport Clio gaat van analoge rakker (atmosferische motor, manuele bak, uitgeklede Cup-versie) naar digitale opdonder (turboblok, EDC, vijfdeurs). En da’s bijna onvermijdelijk gezien de huidige regelgeving inzake CO2-uitstoot, met als gevolg dat de nieuwe 25% zuiniger is. Wat dat voor de rijdynamiek betekent, baart ons weinig zorgen – ook niet voor de Nissan-motor. Die omschreven we in de Juke al met “fijn speelgoed dat in deze toepassing enkel een stem mist om lang te entertainen”.

renault clio rs 4 alain prost

Wel zorgwekkend is de beslissing om dat gebrek aan geluid te compenseren met het zogenaamde R-Sound Effect; een gimmick dat via de luidsprekers een artificiële soundtrack produceert beter dan de originele te versterken. Anderzijds past zo’n gadget natuurlijk wel bij het arcadegevoel dat de DCT-bak transfereert. Maar ook daar zijn we niet helemaal fan van wegens goed voor even maar inspiratieloos op termijn. Ergo: het geluid en de versnellingsbak zijn punten die we extra onder de loep gaan nemen bij de circuittest begin volgend jaar. Benieuwd wie van jullie erbij zal zijn om die kleine krullenbol af te troeven!