Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De beste verdediging is de aanval, moeten ze in Nederland denken. Want waar de klassieke media traditioneel gaan mokken bij dalende oplages, geven onze Noorderburen er een ferme lap op met niet één maar twee nieuwe uitgaves van bekende titels: GTO Magazine, én een Nederlandstalige versie van Octane. De eerste door dezelfde uitgeverij die er anno 2009 de stekker uit trok, de tweede door een man die na 25 jaar bedankt werd voor bewezen diensten bij Autovisie.

Recente cijfers voor België hebben we niet. Maar in Nederland – waar dat soort statistieken veel openlijker gecommuniceerd wordt – kijkt de automagazinemarkt aan tegen een daling van 10% in Q2. Zo ziet Autovisie zijn oplage zakken van 52.755 naar 40.261 exemplaren, waarvan er volgens het HOI (de Nederlandse CIM) sowieso nog eens een derde in de niet-verkochte leesportefeuille verdwijnt. De enige titel die naast Carros (+13%) groene cijfers optekent, is de Nederlandstalige versie van Top Gear Magazine – en dat is ex-Autovisie hoofdredacteur Ton Roks zeker niet ontgaan.

“Welkom bij de Nederlandse editie van Octane” schrijft hij op zijn Facebookpagina, gevolgd door “ik vind het al jaren een geweldig goed tijdschrift en ben er enorm trots op het in Nederland op de markt te mogen brengen”. De eerste editie zou dit jaar nog verschijnen, nummers twee en drie al in the making. “Het gaat in elk geval een echte Nederlandse Octane worden” aldus Roks, “met natuurlijk de beste verhalen uit de Britse editie, maar ook heel veel Nederlandse inbreng. De komende weken gaan we op zoek naar nieuwe, eigen columnisten en ontwikkelen we ideeën om de edities van 2012 en 2013 op zo boeiend mogelijke wijze te vullen”.

De heropstanding van GTO Magazine ligt minder voor de hand. Drie jaar terug ging de titel eruit wegens tegenvallende reclame-inkomsten, maar dat is niet meer aan de orde volgens Robert van den Ham. “Laat bij autoliefhebbers de letters GTO vallen en ze vragen direct wanneer het blad weer terug komt” dixit de overkoepelende Autoweek-hoofdredacteur. “Sterker nog, de abonnees van ons weekblad krijgen GTO er straks drie keer gratis bij en dus is er direct een gegarandeerde oplage van tegen de 50.000.” De advertentiemarkt zou zelfs extra warmlopen voor dit soort nichejournalistiek, ook al daalde de oplage van Autoweek van van 92.084 tot 83.043 exemplaren. Op hoop van zegen voor beide.