Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat meervoudige turbotechnologie betreft, verschijnt Opel laat op het gelag. Terwijl BMW inmiddels al aan drie stuks zit, stelt Rüsselsheim nu pas haar eerste BiTurbodiesel voor. Onder het motto “beter laat dan nooit” testten wij of de toevoeging van een extra druklader een reële impact heeft op het rijden met Opels vlaggenschip, de Insignia.

Opel Insignia BiTurbo

Kort gesteld: absoluut. De nieuwe motor is wat je noemt een win-win-win-winsituatie: meer vermogen en koppel (195 pk, 400 Nm), meer lineariteit in de krachtontplooiing, een betere gasrespons en, mede dankzij start-stoptechnologie, een lager verbruik. De BiTurbo is ook de snelste Insignia diesel totnogtoe: 0 tot 100 km/h duurt 8,7 seconden, terwijl de turbo’s lustig doorblazen tot 230 km/h. Of één van beide tenminste, want alleen tussen de 1.500 en de 3.000 tpm zijn ze alletwee actief – daaronder enkel de kleine, daarboven de grote. Het meest merkbare gevolg daarvan laat zich voelen in dagelijks verkeer: het maximale koppel is al beschikbaar vanaf 1.750 toeren, terwijl bij 1.250 tpm al 320 Nm voorhanden is. Dat zorgt in elke situatie en versnelling voor meer dan voldoende trekkracht.

Opel Insignia BiTurbo

De Insignia is altijd al een looker geweest, en dat geldt onverminderd voor de vijfdeurs (Opel noemt hem heel eerlijk een hatchback en geen coupé). Ook binnenin geen klachten over de look & feel, al blijft de ergonomie een heikel punt. De met knoppen overladen middenconsole benadert nog steeds de overzichtelijkheid van een Boeing-cockpit, waardoor de simpelste handelingen vaak behoorlijk wat (op)zoekwerk vereisen.

Opel Insignia BiTurbo Opel Insignia BiTurbo
Opel Insignia BiTurbo

Mogen we muggenziften, dan zetten we ook een rood kruisje naast de manuele zesbak, die wel prima schakelt maar door zijn lange slagen wat onhandig gepositioneerd staat. Wat dan weer in positieve zin opvalt, is het verbazingwekkend directe stuur, dat de Insignia een erg vinnig gevoel geeft. Zeker in combinatie met het standaard gemonteerde FlexRide – een adaptief chassis dat zich uiterst comfortabel toont in Tourmodus, maar strak door de bocht gaat in Sport. Het systeem biedt het beste van twee werelden en lijkt stilaan onmisbaar op luxecoupés met een sportieve roeping – en dat beseffen ze bij Opel dus maar al te goed.

Opel Insignia BiTurbo

Naar Duitse gewoonte valt de Insignia optioneel uit te rusten met zowat alle denkbare snufjes: adaptieve cruise control, noodremhulp, lane change warning, multizone-airco, verkeersbordenscanner, adaptive forward lighting, en zelfs vierwielaandrijving. Het zou je haast doen vergeten dat ook de in dit segment vanzelfsprekend geworden opties als navigatie en parkeer-, regen- en lichtsensoren op de achtergrond hun werk doen.

Opel Insignia BiTurbo

De Insignia BiTurbo komt dus bijzonder overtuigend voor de dag, maar uiteindelijk moet hij afgerekend worden in vergelijking met zijn directe concurrenten. Vroeger konden Opels uitpakken met een scherpe prijs, maar die tijden lijken voorbij. Door minstens 33.700 euro te vragen voor de Insignia BiTurbo heeft Opel hem in het vaarwater van de BMW 320d binnengeloodst. En, alle kwaliteiten van de uitdager ten spijt, durven we te betwijfelen of we voor die 650 euro extra de nog iets snellere, even zuinige en vooral achterwielaangedreven Beier zouden laten staan. Daarvoor mist de Insignia nog net dat tikkeltje betrokkenheid waar we bij DRIVR naar op zoek zijn. Baas boven baas, heet dat dan – al heeft Opel met de BiTurbo het gat bijna dichtgereden.

OPEL INSIGNIA 2.0 CDTI BITURBO

Plus Min
+ BiTurbo biedt niets dan voordelen – … behalve de prijs

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn biturbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 195 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1.503 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,7 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. testverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km
Prijs 33.700 euro
Fiscale PK 11

Verdict

7 op 10

Share Button