Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

28.999 euro – zoveel vraagt Hyundai voor de sleutels van zijn 186 pk sterke Veloster Turbo. Redelijk fors als je er onze ‘man maths’ bijhaalt en constateert dat Renault 45€ minder verlangt voor een Mégane RS, terwijl Ford de nieuwe Focus ST slechts 1 euro duurder afficheert. De Veloster Turbo mikt zijn dubbele uitlaat dan ook op lauwe(re) hatches, en rijdt bij ons altijd full option de showrooms uit. Of die tactiek werkt?

Hyundai Veloster Turbo

Veel – zoniet alles – hangt af van de manier waarop de Veloster Turbo dynamisch uit de hoek komt. Want wat dat betreft heeft de hippe Koreaan de perceptie dusver tegen; los van de makke atmosferische (en tot nog toe enige) motorisatie, staat er een groot vraagteken bij de gebruikte achterophanging. Die heeft het niet alleen moeilijk bij bulten en korte oneffenheden, maar zouden we zonder het standaard ESP zelfs als lichtjes gevaarlijk durven bestempelen. Iets wat ze bij Hyundai intussen ook beseft hebben. Hence, voor de twinscroll-turbovariant maakten de ingenieurs enkele broodnodige, maar vooral ook welgekomen wijzigingen.

Hyundai Veloster Turbo

De meest opvallende nieuwigheid is dus de herontworpen torsieas achteraan. En die maakt gelukkig finaal komaf met de vele tekortkomingen van de basisversie. Bovenop stuggere dempers voor de standaard 18-duimers en zelfs gewijzigde settings voor de elektronische stuurbekrachtiging groeide de diameter van de voorste remmen met 20mm tot 300 in totaal. Grote afwezige op de Turbo is wel Hyundai’s DCT-transmissie met dubbele koppeling, die terug plaatsmaakt voor een (optionele) Shiftronic-zestrapsunit met koppelomvormer. Dit omdat de DCT het extra koppel (van 167 Nm bij 4.850 tpm naar 270 Nm bij 1.500 tpm) voorlopig niet aankan. Al wordt gefluisterd dat een DCT met zeven verzetten later mogelijk de line-up vervoegt.

Hyundai Veloster Turbo

Hyundai Veloster TurboHyundai Veloster Turbo

Onze verbazing is echter groot wanneer blijkt dat de binnenshuis ontwikkelde Shiftronic bijzonder goed presteert. Op- en terugschakelen gaat uitermate vlot, en elk van de zes verzetten reageert snel op de manuele commando’s van de stuurflippers. Zozeer zelfs dat we ons initieel afvragen of Hyundai niet per ongeluk een unit met twee koppelingen heeft gemonteerd. Domper op de feestvreugde is de meerkost van 1.500 euro (plus 250 euro extra BIV in Vlaanderen) bovenop het lichte meerverbruik. Echt vaak zal deze optie dus niet worden aangevinkt. En dat is jammer, want de combinatie werkt op zich best aanstekelijk – mede dankzij vrij lange verzetten en het vrijgekomen koppel.

Hyundai Veloster Turbo

Hyundai koos er bewust voor om de Europese versie van de Veloster Turbo terug te schroeven tegenover de US-versie (die 205 pk heeft), met als doel meer raffinement en Newtonmeters. Een moedige beslissing die loont, want ook de manuele bak stelt niet teleur. Het tempo gaat als vanzelf terug de hoogte in, en de Turbo schept opnieuw het vertrouwen waar het de atmosferische variant aan ontbreekt. Zelfs op gehavend wegdek en bij hoge snelheden houdt het onderstel de touwtjes strak in handen, terwijl koppelstuur onder de meeste omstandigheden zo goed als uitblijft.

Hyundai Veloster Turbo

Tegelijkertijd blijft het comfort verrassend hoog dankzij een volwassen demping, voldoende (geluids)isolatie en een kwalitatief interieur met stoelen die veel (zijdelingse) steun bieden. Bij hogere toeren klinkt de herziene uitlaatlijn bovendien beter dan voorheen – al verwacht je eigenlijk nóg meer gezien de prominente dubbele uitlaat, de vele turbologo’s en de stevige bodykit. De twee matte lanceringskleuren (700 euro) zijn naast metaalkleur (550 euro) en de automaat de enige opties. Standaard krijg je o.a. een navigatiesysteem met 7″ touchscreen, achteruitrijcamera, premium audiosysteem, keyless go, lederen zetels met verwarming en een elektrisch openbaar panoramadak.

Hyundai Veloster Turbo

Dat maakt van deze Veloster Turbo een bijzonder sterk pakket wanneer je hem tegenover voorwielaangedreven concurrenten als de Opel Astra GTC 1.6 Turbo, VW Scirocco 1.4 TSI 160, MINI Clubman Cooper S, Citroën DS4 1.6 THP 200 of Renault Mégane Coupé TCe 180 positioneert. Auto’s die, met dezelfde opties, stuk voor stuk merkelijk meer kosten. Maak je echter de vergelijking met het heersende GTI-establishment, dan is het USP van de Veloster Turbo minder overtuigend. Wat wij van deze showroommagneet onthouden, is dat onder dat excentrieke uiterlijk nu ook een gedegen rijdersauto zit. Een die weliswaar tekort schiet tegenover echte hot hatches, maar daar tegenover een fiscaal vriendelijk(er) product zet dat het beste van beide wil combineren. Met succes.

Hyundai Veloster Turbo

[Foto’s & copyright: Pieter Ameye]

HYUNDAI Veloster Turbo

Plus Min
+ Wedergeboorte van de Veloster – Marktstrategie (?)

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 186 pk
Koppel 270 Nm
Gewicht 1.388/1.428* kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,4/8,1* s
Topsnelheid 214 km/h
Gem. normverbruik 6,9/7,4* l/100km
CO2-uitstoot 157/174* g/km
Prijs 28.999 euro
(*) (Cijfers automaat)

Verdict

8 op 10