Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

En toen waren ze weer met drie. Na de evolutie van de BMW 1 en de revolutie van de Mercedes A krijgt de A3 na negen (!) jaar ook een nieuwe plunje aangemeten. Het resultaat is een look die op foto conservatief lijkt, maar in realiteit beduidend anders voor de dag komt dan nummer twee – met name binnenin waar een Audi traditioneel potten breekt. Of de verkoopstopper van De Vier Ringen rijdynamisch ook vooruitgang boekt?

Generatie drie staat op het veelzijdige MQB-platform dat op termijn alles van de Polo tot de Passat moet onderbouwen. In het geval van de A3 levert dat een gewichtsbesparing tussen de 62 en 105kg op, en een indrukwekkende CO2-uitstoot van 106g voor de dieselaar. En dan hebben we het niet over de 1.6TDI (die binnenkort ongewijzigd in de Sportback debuteert), maar over de 150pk sterke 2.0TDI die op papier 4,1l/100km verbruikt. De ingenieurs hebben naar eigen zeggen vooral de Laufkultur aangepakt, met een romige ondertoon en indrukwekkende NVH-niveaus tot gevolg. Een trillingsvrije Boxer wordt het daarmee niet, maar de Bayerische Motoren Werke mogen zich wel zorgen maken.

150 is trouwens een mooie stoeterij voor een 1.280kg zware hatchback, zeker in combinatie met 320 koppelmomenten bij 1.750tpm. De officiële chrono staat op 8,6 seconden, maar zoals wel vaker met turbodiesels voelt dat on the move krachtiger aan. Schakellui rijden is een optie (maar zeker geen must met de fijne zesbak), toeren draaien een mogelijkheid (tot pakweg 4K). In vergelijking met de vorige – die in al zijn bedieningsorganen overbekrachtigd aandeed – lijkt type drie op de juiste punten strakgetrokken; de EPAS-stuurafstelling is aanvaardbaar, de reminstallatie voorbeeldig en de koets gecontroleerd bij lastwissels. Een beetje zoals de uitgaande S3 dus, maar nu op het reguliere leasemodel.

Ga je voor het Ambition-uitrustingsniveau, dan krijg je er automatisch Drive Select en een verlaagde sportophanging bij. Vroeger goed voor een koude rilling over alle ruggen die zich de S-Line dempers herinneren, nu een mooi compromis tussen vlak hoeken en (net) voldoende veerweg voor onze Belgische tarmac. Drive Select is dan weer een digitale toepassing die je laat kiezen tussen Effiency, Comfort, Auto & Dynamic om vooral in de laatste stand genoeg stuurweerstand aan het volle vermogen te koppelen – gelukkig met geheugenfunctie opdat je niet moet omschakelen na elke herstart. Wel spijtig dat het afstand tussen rem- en gaspedaal zo groot geworden is dat tip-hielen niet meer mogelijk blijkt, al staat het ontkoppelingspedaal nu wel beter opgesteld.

De nieuwe A3 schuift dus discreet een bank vooruit en komt zo in viersterrenregio van zijn rivalen terecht. Daarmee levert Audi een vinnige wagen af die zich kiplekker voelt in zijn vooropgestelde habitat: het pendelverkeer. Maar eenmaal buiten die comfortzone vertoont het dynamische plaatje toch wat ruis; net als de Quattro-derivaten ontbreekt het deze voorwielaandrijver aan drama op de limiet, oftewel een reden om the long way round te nemen. Daarvoor zijn de grenzen te hermetisch afgeregeld, het chassis te braaf afgesteld. Al zal dat 99% van de (lease)kopers 99% van de (file)tijd een zorg wezen, want die zitten wel degelijk in één van de meest cocoonende hatchbacks uit het C-segment.

AUDI A3 2.0 TDI 150 (2012)

Plus Min
+ Vinnig Kwaliteitsitem – (Te) Braaf afgesteld

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 150 pk
Koppel 330 Nm
Gewicht 1280 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,6 s
Topsnelheid 216 km/h
Gem. testverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 106 g/km
Prijs 26.200 euro

8 op 10