Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met de aangekondigde sluiting van Ford Genk rijzen er opnieuw vragen over de concurrentiële positie van de Belgische assemblage-industrie, meer bepaald over de loonkost. De in Genk geproduceerde modellen verhuizen naar het lageloonland Spanje, de productie van de C-Max verkast dan weer van daar naar Duitsland. En dat mag gerust als een riskante strategie bestempeld worden.

Het door Ford voorgestelde plan is een regelrechte industriële en logistieke nachtmerrie, en heeft alle kenmerken van een aan de top genomen strategische beslissing waarbij ondergeschikten de puzzelstukken in mekaar mogen passen. Daarbij is de vraag ‘waarom deze fabriek en geen andere’ niet van tel,  hoofdzaak is dat de puzzel past. Monumentale vergissingen zijn daarbij legio. Ook de kosten kunnen nauwelijks worden ingeschat; op de Ford balans moet de waarde van de fabriek in Genk gewoon worden afgeschreven. Het Nederlandse NedCar werd zelfs voor één symbolische euro verkocht…

Om de nieuwe Mondeo tijdig op de markt te krijgen, moet de hele operatie binnen het jaar worden afgerond. Tegen die tijd is Ford CEO Alan Mulhally (67) wellicht op pensioen en zullen er nog wat koppen rollen (één van de weinige zekerheden bij dergelijke operaties), vooral als de Europese markt tegen dan tekenen van herstel met dreigend capaciteitstekort vertoont.

Sinds de vorige  beslissing om de Mondeo toch in Genk te bouwen is de toestand op de Europese markt niet verbeterd. Ook is er geen trendbreuk die een dergelijke ommezwaai kan verklaren. In dergelijke gevallen gaat het – vooral bij beursgenoteerde bedrijven – vaak om perceptie; de Franse oproep voor protectionistische maatregelen tegen de invoer van Koreaanse auto’s, de vraag van Fiat CEO Marchionne voor een Europese tussenkomst, de beschuldigingen aan het adres van Volkswagen om met in China verdiend geld een kortingsoorlog te ontketenen – dat zorgt voor paniek in Detroit.

De assemblage van auto’s is een volledig gestandaardiseerd proces dat in elke fabriek op dezelfde manier (lees: met dezelfde vereisten op gebied kwaliteit en productiviteit) kan worden uitgevoerd. Door de sterk gestegen graad van automatisering is assemblage niet langer een arbeidsintensieve, maar eerder een dienstverlenende sector. Loonkost is daardoor evenmin een doorslaggevend argument bij het toekennen of verlengen van assemblage-opdrachten. In die zin is België enkel statistisch een auto-export land; in werkelijkheid leveren wij logistieke steun bij de export van lokaal geassembleerde Duitse en Zweedse auto’s. En daarbij: met 4,2 per cent liggen de (almaar stijgende) logistieke kosten bijna zo hoog als de loonkost bij de productie van een middenklasser genre Astra en Golf.

Genk heeft wel een probleem van vergrijzing; een typisch fenomeen in fabrieken met een systematisch afgebouwde personeelsbezetting – van ongeveer 14.000 naar 4500 vandaag. Om het personeelsbestand aan te passen aan de nieuwe realiteit (met Aziatische concurrentie) worden gepensioneerde arbeiders niet vervangen. Dat heeft geleid tot een forse verhoging van de gemiddelde leeftijd tot 48 jaar tegenover 20-25 jaar in de nieuw gebouwde Koreaanse fabrieken in Oost-Europa. Dat past misschien in de algemeen erkende noodzaak voor langer werken, maar geeft ook problemen op gebied van flexibiliteit, het aanpassen aan nieuwe technologieën etc. De fabriek in Valencia (1973) is niet alleen jonger, maar heeft nooit een gelijkaardige forse afbouw van tewerkstelling gekend.

[Foto: Ielse Broeksteeg // STAMP Media]

FCAR stelt zich als doel om door een koppeling van academische kennis aan praktische ervaring, een bijdrage te leveren tot het veilig stellen en verbeteren van de competitieve positie van de nationale assemblage-industrie. Met als voornaamste opgave de studie van productieprocessen en de economische, markt- en bedrijfsstrategische omgeving. Dit zowel voor de assemblage als voor toelevering. Voor meer info, klik HIER.

Share Button