Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Interessante vraag die opdook na onze laatste Kies Maar enkele weken geleden: wat waren de coolste Peugeots chaudes van weleer? Dat menig rechtgeaard DRIVR op z’n minst een 205 zou nomineren, is geen geheim – of het nu om een GTI, T16 of Rallye gaat. Daarom maken we het iets moeilijker: we schotelen jullie negen andere oude knarren uit Sochaux voor, die geen 205 op de derrière hebben kleven. Wat dan wel? Ontdek het na de sprong!

1. Peugeot 505 Turbo (1982)

De Turbo begon zijn carrière in 1982 als drukgevoede 2,2-liter viercilinder. Doorheen de jaren steeg z’n vermogen van 150 pk over 160 tot 180 pk, goed voor de sprint tot 100 in iets meer dan 8 seconden en een top van 210 kilometer per uur. In 1985 was er zelfs een speciale kit verkrijgbaar die de druk opvoerde tot 200 pk. Vier jaar later was het fini voor de laatste achterwielaangedreven Peugeot.

2. Peugeot 309 GTI (1987)

De 309 GTI zag het licht in 1987, toen Sochaux de 1,9-liter van 130 pk uit de 205 1.9 GTI in het vooronder lepelde. Later werd z’n vermogen bijgesteld tot 120 pk. Chrono’s voor de 309: een achttal seconden voor de klassieke sprint en een piek van 206 kilometer per uur. Aan z’n fin de carrière in 1993 had hij verschillende ‘beste hot hatch’-nominaties op z’n palmares.

3. Peugeot 405 MI16 (1987)

De Multi Injection 16 zegt het zelf: de basis vormt de 1.9, maar die krijgt in dit geval 16 kleppen. Ten onrechte gepromoot door Sochaux als de eerste Peugeot met die feature, maar desondanks zorgden de 160 chevaux voor een spurtje tot 100 in minder dan 9 seconden en een topsnelheid van 220 kilometer per uur. Hetzelfde blok vond ook z’n weg naar de Citroën BX, en werd later geüpgraded naar een tweeliter met 155 pk.

4. Peugeot 309 GTI-16 (1990)

Tel de twee vorige Peugeots bij elkaar op en je krijgt de 309 GTI-16. Dat deden ze in Sochaux na de facelift van de 309 in 1990. Het resultaat: 0-100 in 7,8 seconden en een top van 220 kilometer per uur. Door z’n lichte gewicht aanzienlijk kwieker dan de 405, maar helaas nooit even gewaardeerd als z’n 205-broertje.

5. Peugeot 106 Rallye Phase 1 (1993)

Licht, eenvoudig en efficiënt waren de kernwoorden van de 106 Rallye van de eerste generatie. Het 1,3-blok was goed voor 100 pk, een sprint tot 100 in net geen 10 seconden en een topsnelheid van 190 kilometer per uur. Geen servo en ABS als optie: geen comfortabel sprintkanon dus, maar een smijtbakje dat z’n geheimen pas prijsgeeft als de rode zone nadert. Zoals we ze graag hebben, quoi.

6. Peugeot 106 S16 (1995)

Het Peugeot-broertje van de Saxo VTS verving na de facelift van de 106 de 1,3-liter XSi. Deze keer kreeg hij een iets groter en sterker blok onder de kap: 1,6-liter en 120 pk. Hoogtoerig en een prima onderstel, meer had Peugeot niet nodig om van deze 106 een comfortabel alternatief voor de Rallye te maken. Cijfers? 0-100 in 8,7 seconden en een top van 205 kilometer per uur.

7. Peugeot 106 Rallye Phase 2 (1996)

In 1996 sloegen ze in Sochaux opnieuw aan het rekenen: combineer de motor van de S16 met de Rallye en je krijgt… de Rallye Phase 2. Het vermogen werd ietwat teruggeschroefd tot 103 pk wegens emissienormen, maar voor de rest werd er aan het recept niets gewijzigd: licht, eenvoudig en efficiënt. Tenzij je wat meer oplegde, dan kreeg je stuurbekrachtiging, elektrische ruiten, airbags en centrale vergrendeling. Tot slot de chrono’s: 0-100 in 9,6 seconden en een piek van 195 kilometer per uur.

8. Peugeot 405 T16 (1993)

De mythische combinatie ‘T16’ zegt natuurlijk genoeg, al is deze vierwielaangedreven 405 misschien wel een van de meest onderschatte. Onderin ligt een drukgevoede tweeliter met 200 pk, met officiële cijfers van 7,1 seconden voor de sprint tot 100 en een topsnelheid van 235 kilometer per uur. Een extra overboost zorgt maximaal 45 seconden voor 20 extra chevaux en knijpt dus nog enkele tienden van de sprintcijfers. Sommige bronnen spreken van enkele honderden T16s, andere van iets meer dan duizend. Een vijftigtal ging er in elk geval naar de lange arm der wet. Sacré bleu!

9. Peugeot 306 GTI-6 (1996)

167 pk uit een tweeliterblok en een close-ratio zesbak: nog geen twaalf jaar geleden het prototype van een hot hatch. En geen slechte, want een hele verbetering ten opzichte van z’n voorganger, die het met een schamele 150 pk en een vijfbak moest stellen en het ondanks een prima onderstel niet kon waarmaken. Specs voor de nieuwe GTI-6: 0-100 in 8,2 seconden en een top van 220 kilometer per uur.

[Thumb: Driving-Fun, foto 405 MI16: Octane Magazine]