Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tony Fernandes. Staat op deze pagina’s omschreven als ‘de man die de slag om de Lotus F1-naam verloor’, maar is in feite een Jack of all Trades die een fameus imperium heeft opgebouwd. Met onder andere: Air Asia, een hotelketen in Maleisië, een F1-renstal, een composietfabriek voor auto-onderdelen  en natuurlijk Caterham Road Cars. Als Tony dus zegt dat hij  Caterham uit de nichemarkt wil halen, dan luisteren wij allemaal Soprano-gewijs.

In gesprek met het Britse Autocar heeft Fernandes opnieuw te kennen gegeven dat Caterham vooruit moet. De deal met Renault (voor een Toyobaru-achtige ontwikkeling van de volgende Alpine) is daar een eerste bewijs van, maar lang niet voldoende voor de megalomane plannen van de Maleisiër. Die ziet het zoals altijd groots, en wil voortaan “whatever the market wants” bouwen – te beginnen met een supercar.

Voor alle duidelijkheid: da’s niet de wagen die eind 2015 van de band rolt in de oude Alpine-fabriek. Die tweeling wordt een lichtgewicht aluminium tweezitter naar de geest van de oude A110, en zou tussen de 40 en 50K euro gaan kosten. De Renault Alpine-versie krijgt een eigen look en waarschijnlijk een vast dak, de Caterham-iteratie een andere afstelling en vermoedelijk geen dak. Maar achterwielaandreven zijn ze natuurlijk beide, aangedreven door de geblazen 1.6 van de volgende Clio RS of de tweeliterunit van de Mégane RS.

Voor de supercar is er nog geen concrete business-case, wel de nodige infrastructuur. De aëro-trucs komen uit de F1-windtunnel, de compsietpanelen van Caterham Technologies en de cilinders misschien wel van Renault aangezien Kovalainen & Petrov daar al een paar seizoenen mee rondtoeren. Fernandes: “There is a long way to go, but we can see a day when we’d like to have a true halo car.”

Straffer nog (en waarschijnlijk verontrustender voor de contemporaine Seven-fan) – daarmee is de kous niet af. De Caterham-CEO ziet zijn uitspraak “whatever the market wants” in de letterlijke zin van het woord, net zoals Stuttgart de laatste jaren doet: “the ultimate ambition is to do what Porsche has done, and grow beyond being a sports car manufacturer into a mainstream car brand – SUVs, city cars, whatever the market wants.” Zien jullie het al gebeuren, La Mamma die om de boodschappen gaat in een Caterham?

[Bron: Autocar]