Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

INCLUSIEF: Details van zowel de Civic Type-R als Honda’s volgende NSX!

Op een testverslag van de nieuwe Civic na heeft DRIVR geen Honda-actualiteit meer gebracht sinds december vorig jaar. Frappanter nog: toen ging over het Motor Compo concept dat niet meer of niet minder bleek dan een rethink van de Motocompo scooter uit de jaren ’80… die destijds fenomenaal flopte. Om maar te zeggen dat Honda dringend toe was aan echt nieuws, en dat kwam er afgelopen weekend tijdens een persevent in het Tochigi R&D center.

1. De Micro Commuter Car: Honda’s Twizy

Twee markten tegelijk bedienen, da’s de raison d’être van de Micro Commuter Car. Enerzijds de door Renault aangesneden quadricycle-markt, anderzijds het sub-Kei Car-segment dat de Japanse overheid wil licentiëren. Daarom krijgt de MCC niet één maar twee stoelen achter de centrale stuurpositie, bedacht om een duo ukkies in stedelijke omgevingen te transporteren. De statistieken zijn navenant: maximaal 60km ver en 80km/h snel. Maar wel leuk: de batterij kan dienst doen voor huishoudelijke toepassingen, en omgekeerd ook opgeladen worden door een Honda-hybride. Verwacht trouwens meer varianten, misschien tot een Mia-achtig bestelwagentje toe.

2. Civic Type-R 1.6 Turbo: “zeker 260pk”

Ook de nieuwe Type-R (die ondertussen officieel bevestigd is door president Ito) heeft een duidelijk doel voor ogen: het voorwielaangedreven ‘Ring-record van de Renault Mégane RS afsnoepen. Daarvoor – en natuurlijk om ecologische redenen – moet het hoogtoerige geweld wijken voor een turboblok, en wel eentje dat Honda eerst Racing-gewijs in het WTCC gaat testen. In die klasse nam al een Civic met zo’n geblazen 1.6 deel, maar dat worden er volgend jaar dus twee met officiële fabriekssteun – vooral om de parallelle ontwikkeling van de straatversie te faciliteren. Naar alle waarschijnlijkheid krijgt die meer dan 260pk, en misschien zelfs vierwielsturing zoals recent opgerakeld door R&D-chef Yamamoto.

3. Precision All-Wheel Steer: Actieve Vierwielsturing

Begint het er na twee alinea’s op te lijken dat Honda vooral Renault achternazit, dan doen de Japanners er nog een schepje bovenop met een ontwikkeling die al een tijdje op de Laguna pronkt: viewielsturing. Akkoord: Honda was bij de eerste om zo’n systeem in de jaren ’80 te introduceren, maar dat was een passieve setup waar de systemen nu elektronisch gestuurd worden via actuatoren op de (multilink) achterophanging. Die ontvangen info van ECU, EPAS & ESP om te bepalen hoeveel bijsturing er nodig is, met een maximum van twee graden in elke richting. De Franse technologie komt van Nissan-partner Aisin, dus zal het Honda ook wel lukken om grote voorwielaangedreven berlines als de Accord vinnig te laten sturen.

4. De Juke achterna: nieuwe Jazz krijgt een Crossover-versie

De volgende Jazz wordt strategisch erg belangrijk voor Honda aldus president Ito. Daarom komt er meteen een volelektrische versie van de huidige (125km autonomie bij 125pk vermogen), en wordt de nieuwe in 2014 een global car met zoveel meer dan één carrosserievariant. Denk daarbij aan een sedan, maar vooral aan een mini-Crossover zoals Renault-zuster Nissan succesvol commercialiseert. Al omschrijft Ito die variant natuurlijk als ‘a younger brother to the new CR-V’ beter dan de Juke waarop hij mikt. Toyota gaat de CEO momenteel niet achterna, zonder enige intentie om een GT86-rivaal te bouwen.

5. Super-Handling All-wheel Drive: ook voor de NSX?

Wel helemaal Honda lijkt ons de Super-Handling All-Wheel Drive hybride aandrijflijn. Die bestaat momenteel uit een 3.5 liter grote V6, gekoppeld aan gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling én een ingebouwde 30kw-elektromotor. Doe daar in elk niet-aangedreven wiel een inductiemotor van 20kw bij, en je krijgt een geheel met de kracht van een V8 maar het verbruik van een viercilinder. Of volgens ons: de aandrijflijn van de volgende NSX die rond 2015 zou moeten inslaan. Interessant weetje: de motoren in de voorwielen zorgen niet enkel voor extra aandrijving, maar kunnen ook helpen bij het sturen; dat kan door het binnenste wiel minder vermogen te geven en het buitenste meer – nog gezwegen van het feit dat je zo een vierwielaangedreven supercar creëert. Sayonara gentleman’s agreement 280pk…

[Bron & Foto’s: Autocar]