Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vandaag is blauw de kleur van de Kies Maar. Of het net als wit en matte kleuren een voorbijvliegende trend wordt is anyone’s guess. Toch valt het op dat zowel Zweden als Engeland zijn paradepaardje op de Los Angeles Auto Show in een smurfenkleur inpakte. Als ze allebei dan nog eens een slordige 500 pk onder de kap hebben, dringt er één vraag zich op: French Racing Blue of Rebel Blue?

Nu de eerste doeken in Los Angeles weer zijn opgeplooid, sijpelen stilaan alle details binnen. Voor de Jaguar XFR-S kiest Coventry voor hetzelfde blok als de XKR-S. Dat betekent opnieuw een vijfliter V8 met supercharger, goed voor 550 trampling horses en een aardverschuivende 680 Nm. De sprint tot honderd jakkert deze Jag af in 4,6 seconden (twee tienden meer dan de XKR-S), en bij 300 kilometer per uur knalt hij in de begrenzer. Onderhuids krijgt de XFR-S de achttraps-Quickshift uit de F-Type, waardoor hij sneller van verzet wisselt dan z’n XFR-broertje en de XKR-S. Het onderstel is zo’n 30 procent stijver dan dat van de XFR, en de rijhulppolitie knijpt iets langer een oogje dicht. Tot slot: de achterspoiler is standaard – en functioneel – maar kan zonder meerprijs worden vervangen door iets subtielers.

Iets meer naar het noorden hebben de Zweden een slag van de mølen gekregen. Kan haast niet anders, als je besluit om de anders zo beschaafde S60 alle duivels te laten ontbinden. Volvo nam de T6 – met 304 pk en 440 Nm op zich al geen onaardige sleeper – morrelde wat aan de cilinderkop en het inlaatspruitstuk en toverde er warempel 508 pk en 575 Nm uit. Toegegeven, net iets minder dan de XFR-S, maar de chrono’s spreken voor zich: 0 tot 100 in 3,9 seconden en een top van net iets meer dan 300 kilometer per uur. En zoals collega Ken een tijdje geleden aanhaalde, zitten de belangrijkste wijzigingen onderin: “Te beginnen met de verbrede, verlaagde én verstevigde ophanging op peperdure Öhlins-dempers. Net als bij het C30-concept prijkt er tussen de wielen een integrale aandrijving om al dat vermogen aan de grond te zetten”. Om nog maar te zwijgen van de – jawel – manuele zesbak. Maar is dat genoeg om ook de meest rabiate anglofielen te overtuigen?

Share Button