Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Van de drieling A3/Golf/Leon is de Spanjaard de…? Die vraag beantwoorden we vandaag aan de hand van een test met de direct ingespoten 1.4 turbo van 122pk en 200Nm. Niet de snelste benzine in de catalogus (die eer gaat voorlopig naar de 1.8 TSI met 180pk) en evenmin de zuinigste (daarvoor moet je bij de gekende 1.6 TDI van 99g zijn), maar misschien wel een van de leukere die nog net voor 20.000€ te hebben is.

Van de drieling A3/Golf/Leon is de Spanjaard hoe dan ook de opvallendste. Houden ze bij VW en Audi vol dat hun klanten geen stijlbreuk verteren, dan hebben ze daar ze bij SEAT duidelijk lak aan. De nieuwe Leon lijkt namelijk in niets op het uitgaande model – vanbinnen evenmin als vanbuiten. Daarbij is de dominante vormtaal geen squircle zoals bij FIAT, maar een scherpe driehoek die zelfs in de optionele LED-lichten opduikt. En dat geeft Leon 3 wat ons betreft genoeg VaVaVoom om het Auto Emoción-vaandel opnieuw te hijsen.

Alleen: SEAT heeft die slogan ondertussen ingeruild voor Enjoyneering. Genieten van het VAG-vakmanschap dus, en dat doe je in de Turbo Stratified Injection vooral dankzij de aandrijflijn. De zesbak is zuiver, de vermogensafgifte lineair en de 1.4 altijd bij de les. Enkel bij het aanzetten twijfelt TSI soms, maar dat maakt hij ruimschoots goed met 200 koppelmomenten vanaf 1.400 toeren. Ideaal voor geconverteerde dieselrijders, al zullen petrolheads de rush naar de rode zone missen; na 5.000tpm is het schuim veelal van het bier hoewel de markering pas bij 6.500 volrood kleurt.

Van de drieling A3/Golf/Leon is de Spanjaard zeker de sportiefste, vooral wat de chassisafstelling betreft. Ons testexemplaar rolde op optionele zeventienduimers en kwam iets stugger over dan de A3’s die we recent op stal hadden. Toegegeven: de Audi’s hadden telkens een actieve ophanging waar SEAT zo’n optie niet aanbiedt, maar da’s nauwelijks een gemis. Zonder hocus pocus is de (enige) stuurmap goed afgewogen, en met een bandenmaatje minder zal het comfort nog verbeteren terwijl tractie en grip even onverstoorbaar blijven.

Tot op zekere hoogte valt er dus wel degelijk plezier te beleven aan deze middenmoter, en zelfs meer dan zijn bescheiden vermogen insinueert. Dat komt enerzijds door het alomtegenwoordige koppel en de niet onaangename motorklank, anderzijds door de scherpe voortrein die exact doet wat je ervan verwacht – net als de hele wagen trouwens. De loutering komt wanneer je – gesterkt door de puike reacties in dagelijks verkeer – een verlaten N-weg opzoekt en vergeefs meer magie verwacht. De Leon 1.4 TSI 122 geeft namelijk alles vanaf de eerste kus, maar laat weinig over voor de nacht.

Van de drieling A3/Golf/Leon is de Spanjaard tot slot de goedkoopste. Misschien niet op papier (een Golf 1.4 TSI 122 Trendline is 570€ beterkoop), maar wel als je de uitrustingsfiches vergelijkt en merkt dat de optielijst van VW drie keer zo lang is. Of anders: met vergelijkbare uitrusting is de Golf 3.000€ duurder dan de Leon. Daarvan getuigen enkel de voorstoelen die steun missen, het gebrek aan hoogteverstelling voor de gordels en wat harde plastics hier en daar. Maar verder is de Leon een frisse wind in een braaf segment, en dan hebben we het nog niet eens over de FR-versies gehad…

SEAT Leon 1.4 TSI 122 (2013)

Plus Min
+ Hevige kusser – Geen beest in bed

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 122 pk
Koppel 200 Nm
Gewicht 1224 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,3 s
Topsnelheid 202 km/h
Gem. testverbruik 7,9 l/100km (niet ingereden)
CO2-uitstoot 120 g/km
Prijs 20.770 euro

7 op 10