Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nu de hypercar-kaarten voor 2013 op tafel liggen, is het verleidelijk om de specs in een Excelletje te gieten en jullie er kwartetgewijs mee te overtroeven. Maar laat ons eerlijk zijn: wie maalt erom welke van de vier het meeste pk’s heeft, de snelste Ringronde noteert of – nog irrelevanter – de hoogste topsnelheid klokt? Wij (straatarme) liefhebbers niet, en de (steenrijke) kopers nog minder. Want hypercars zijn all about impact, en die kunnen wij als geen ander quoteren.

mclarenp2porsche918b

paganihuayra2laferrari2

Wat mij betreft, moet die impact op twee niveaus gequoteerd worden: esthetiek en motorgeluid. Technologie is natuurlijk belangrijk – maar in alle eerlijkheid: de enige reden waarom Porsche en McLaren een hybride-aandrijving voorzien, is om kopers gratis Londen in te loodsen de normverbruiktest bij nulemissie te kunnen starten en zo een verdacht laag CO2-getal te scoren. En daarbij: hypercars en CO2? Serieus?!

Maar goed, esthetiek en motorgeluid dus. En daarom valt de Pagani Huayra voor mij als eerste af. ‘De stofzuiger’ (zoals die liefkozend op de redactie wordt genoemd) heeft auditief één Groot Probleem, en dat is de Zonda – misschien wel de best klinkende V12 ooit. Dat de pure looks van Pagani’s eerste evenmin behouden zijn (vooral binnenin waar je je in een Swarovski-showroom waant), beslechten het pleit in negatieve zin. En daarvan krijgt de 918 twee vegen uit dezelfde pan: te weinig noise, teveel Lost in Translation van concept naar uiteindelijke productieversie. Sorry Porsche.

Blijven er over: de twee kemphanen van Genève. En die zijn iets moeilijker van elkaar te scheiden. De McLaren is één en al Matrix-achtige vormen, waar LaFerrari een uit de kluiten gewassen 458 met P4/5-invloeden is. Het feit dat de Brit een kleine V8 mét aanjagers gebruikt (altijd nefast voor de geluidscoulisse) zou in het voordeel van de atmosferische V12 uit Modena moeten spreken. Maar dat is buiten twee details gerekend: de DRS en IPAS-knoppen op het stuur van de P1. Want zeg nu zelf: welke hypercar is compleet zonder hyperspace-knoppen op het stuurwiel? Over aan jullie.