Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Velen likkebaarden bij de gedachte om een originele E30 M3 te bezitten. De mythe, zijn populariteit en de vele exemplaren die intussen zijn afgeschreven, hebben er evenwel voor gezorgd dat een degelijk exemplaar voor tussen de 30 à 40.000 euro van eigenaar wisselt. Gelukkig is er ook een E30 M3 on a budget. En wel met dank aan de Italianen (en in mindere mate Portugezen).

bmw_320is_e30_italian_m3_05

Op de papieren zal je de gegeerde letter-cijfercombo nochtans niet zien staan. Onder het anonieme mom van de code 320is (motorcode S14b23 voor de kenners) bouwde BMW zo’n 3.745 is-modellen voor de Italiaanse en Portugese markt, waaronder 2.540 coupés en 1.205 vierdeurs’. Met fiscaal ongunstige tarieven waren beide landen immers onaantrekkelijk voor de 200pk sterke 2,3-liter S14b23 motor van de reguliere M3.

bmw_320is_e30_italian_m3_07bmw_320is_e30_italian_m3_11

De oplossing zat hem in diezelfde motor met kortere slag, waardoor de cilinderinhoud daalde naar 2.0-liter maar het vermogen slechts lichtjes afnam tot 192pk. Hoewel de 320is over een verder identieke aandrijflijn beschikt met mechanisch sperdifferentieel en de befaamde dog leg-handbak (met eerste versnelling links onder de achteruitversnelling), kreeg de ‘is’ het anonieme koetswerk van de 325i waardoor de auto er enkel door kenners zal worden uitgehaald.

bmw_320is_e30_italian_m3_01

bmw_320is_e30_italian_m3_09bmw_320is_e30_italian_m3_08

Toch hadden de Duitsers goede redenen om de befaamde M-badge achterwege te laten. Zo beschikt de 320is niet over de verbrede spoorbreedte van de M3 (ergo: het ontbreken van de uitgeklopte wielkasten), en is de voorophanging grotendeels gelijk aan die van de 325i-modellen met zes-in-lijn. En ook het snelle stuur van de M3 werd voor de Italianen en Portugezen onthouden. Volgens kenners zijn de gevolgen pas echt duidelijk bij snelheden ver boven de 200km/h, wanneer de extra aerodynamische en mechanische stabiliteit de M3 laten schitteren.

bmw_320is_e30_italian_m3_05bmw_320is_e30_italian_m3_10

Met een prijsverschil van ongeveer 20.000 euro valt met die kleine tekortkomingen echter te leven. Bovendien zijn de prijzen van de 320is-modellen gestaag aan het stijgen – mede dankzij de forse klim van de M3-prijzen, maar ook omdat er nog heel wat ongemolesteerde is-modellen zijn waar dat bij de M3 (na een carrière van om en bij de 25 jaar) wel eens anders durft zijn.

bmw_320is_e30_italian_m3_04

Eerlijk gezegd lijkt het alsof je met de 320is het beste van twee werelden hebt: een quasi identieke aandrijflijn als in de veel duurdere M3’s, en bovendien verpakt in een minder opzichtig koetswerk. En ook als investering lijkt de ‘is’ de moeite waard. Zo vonden we volgend exemplaar in Duitsland Italië met slechts 143.000km op de teller in originele staat voor slechts 12.500 euro. Absoluut een koopje, of toch liever een échte M3?

[Bekijk de originele advertentie hier]