Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zonder het goed en wel te beseffen, heb ik mijn jeugdige stint in de – wait for it – Rover 200 al twee op deze pagina’s vermeld. Een eerste keer toen ik naar jullie bijna-doodervaring polste, andermaal toen er gevraagd werd met welk automerk jullie opgroeiden. Dus dacht ik bij mezelf: een derde keer kan geen kwaad, toch? Al kwam die ingeving er zeker ook door Pieter’s post over de BMW 320is; een minder gekende M3-variant die de vraag van vandaag tot in de puntjes definieert.

rover200brm1

rover200brm2rover200brm3

Een van de specials die mij het meest bijgebleven is (vooral omdat wij de niet zo speciale versie hadden) is de Rover 200 BRM; een beperkte oplage van de 200Vi met 1.8 K-Series viercilinder en 143pk. En daarmee ligt de hoofdeigenschap van zo’n Special Edition meteen op tafel: het beperkte productie-aantal. Voor de 200 BRM waren dat er 750 – stuk voor stuk met close-ratio gearbox en een Torsen diff tussen de voorwielen. Het feit dat alleen connaisseurs deze – toegegeven: dubieus gestileerde – versie eruit halen, pleit in het voordeel van deze productiewagen. Want ook dat laatste is een vereiste tot inclusie in deze rubriek: het mogen geen one-off’s of prototypes zijn.

Kortom: Kennen jullie nog van die uitzonderlijke Special Editions?
(Graag met .jpeg/YouTube-link en een woordje uitleg)

Share Button