Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“Ontworpen in Europa. Ontwikkeld in Europa. En gebouwd in Europa”, kopt de eerste pagina van de i30-brochure, om op de pagina’s daarna het woord ‘Europa’ nog enkele keren te herhalen. Je moet ze het wel nageven, die Koreanen: ze wikkelen er in elk geval geen doekjes om welk doelpubliek ze voor ogen hebben. Maar of Focus-, Astra- of Golfrijders zich zorgen moeten beginnen te maken?

rijden_34_voor_800

rijden_34_achter_800still_34_achter_800

Dat deden ze zes jaar geleden bij de lancering van de eerste generatie i30 in elk geval niet. Toch slaagde de eerste i30 er glansrijk in z’n zielloze voorganger uit het collectieve geheugen te wissen. En daar lijkt deze tweede generatie een schepje bovenop te doen: het onderstel mag dan wel een doorontwikkeling van dat van z’n voorganger zijn, de lijnen passen volledig in de recente Fluidic Sculpture-designtaal, waar eerder onder meer de i40 mee uitpakte. Dat is de verdienste van ex-BMW-designer Thomas Bürkle, die er op enkele jaren tijd in geslaagd is alle recente Hyundai’s een stuk meer te doen sprankelen en herkenbaar te doen smoelen. Ook deze i30 dus.

detail_achterlicht_merk_800detail_koplamp_800

Ook binnenin wordt de Hyundai-designtaal doorgetrokken in het modern ogende dashboard, dat ondanks frisse materialen nooit echt helemaal premium aanvoelt. Gelukkig heb je zowel vooraan als achteraan – zelfs in onze driedeurs – meer dan voldoende ruimte en kun je het jezelf behoorlijk naar je zin maken. Alleen de stoelen mochten misschien net iets minder vlak zijn en wat meer steun bieden. Maar qua ophangingscomfort doet deze i30 het verder uitstekend, onder meer dankzij een multilink achteraan.

interieur_dash_2_800

detail_stuur_800detail_instrumenten_800

Leg je de zweep erop, dan trekt de Hyundai zich netjes uit de slag. Toegegeven, met de atmosferische 1.6 van 135 pk (bij 6.300 toeren) en 164 Nm (bij 4.850 toeren) rij je geen kasseien uit het asfalt, maar de grip van de vooras blijft prima aanhouden, waarna de i30 uiteindelijk voor veilig onderstuur kiest. Vertrouwen op die grip is eerder een leap of faith dan een zekerheid, want er zit net wat teveel ruis op de informatie die het stuur naar je doortelefoneert. Daar verandert het FlexSteer-systeem helaas niets aan. Dat zorgt er weliswaar voor dat je het gewicht van het stuur kunt variëren in drie standen (Comfort, Normal en Sport, waarvan Normal nog het meest natuurlijk aanvoelt), maar aan de helderheid verbetert het niets. Schakelen doet de i30 tot slot prima – zij het niet steeds even scherp – en zul je regelmatig moeten doen met de ecoverzetten van de zesbak.

still_voor_800detail_achterlicht_type_800

Of de tweede generatie van de i30 verstokte C-segmenters uit hun Focus, Astra of Golf krijgt? Niet helemaal, zo vrezen we, al zal hij de gemiddelde koper of LEASR ongetwijfeld weten te charmeren. Maar de rijdynamische eigenschappen van deze Hyundai staan nog niet helemaal op hetzelfde niveau als die van – pakweg – de Blauwe Ovaal. Al zou het ons niet verwonderen dat het tegen dit tempo bij de derde generatie i30 al zover is.

HYUNDAI i30 1.6 GDI 135 Sport

Plus Min
+ Frisse verschijning – Mist scherpte

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn benzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 135 pk
Koppel 164 Nm
Gewicht 1.268 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,9 s
Topsnelheid 195 km/h
Normvervruik 6,0 l/100 km
CO2 uitstoot 139 g/km
Prijs 20.199 euro

Verdict

7 op 10

Share Button