Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Volgens de (Duitse) lezers van het (Duitse) automagazine AutoBild is de (Duitse) Mercedes CLA het mooiste ontwerp van 2013. Hoe ze dat in al in het eerste kwartaal beslist hebben, is ons niet helemaal duidelijk. Maar de rest van de wereld blijkt het zowaar met hen eens: de mini-CLS is een Schönheit die de compacte berline weer ingang doet vinden in West-Europa. Wij gingen paraderen met de snelste zelfontbrander van het CLA-gamma: de 220 CDI met 7G-DCT.

testmercedescla1

testmercedescla5testmercedescla4

Net zoals de 250 benzine kan de 220 diesel enkel uitgerust worden met een zeventrapsautomaat. Die laat zich traditiegetrouw met de ruitenwisserhendel bedienen voor (niet altijd feilloze) automaatwissels in D, (nerveuze) sportovergangen in S of (soms genegeerde) vingercommando’s in M. Met de schakeltijden an sich is evenwel niets mis, want volgas door eerste en tweede gaat sneller dan je Sieben-G Doppelkuplugsgetriebe kan scanderen. En toch voelt het geheel nooit zo ijlings aan als 170pk en 350Nm vanaf 1.400 toeren suggereren, al zit het struise drooggewicht van 1.525kg (exclusief talrijke opties) daar zeker voor iets tussen.

Eenmaal op snelheid hangt het er allemaal vanaf welke ondergrond de wielen roteert, zeker als dat 18-duimers zijn die bij de verlaagde ophanging van het AMG-pakket horen. Op slecht (lees: Belgisch) wegdek filtert de setup minder goed dan je van een gedriepunte ster verwacht, op biljartvlakke (lees: Duitse) baan is de demping aanvaardbaar. Maar gooi wat oneffen bochten in de mix, en het resultaat is in beide landen hetzelfde: het gevoel van een zware voortrein die – ondanks een directe stuuroverbrenging – liever niet niet met het zweepje gecommandeerd wordt. De CLA doet het natuurlijk wel, maar geeft nooit de indruk er echt van te genieten. Het is per slot van rekening een voorwielaandrijver met een zwaar dieselblok op de neus.

testmercedescla3

testmercedescla6testmercedescla7

Laat de gymkhana voor wat hij is, en de CLA herpakt zich. Het interieur van de nieuwe generatie Mercedi hebben we al meermaals bezongen – en aangezien de Coupé Light A-Klasse daar ongewijzigd aanspraak op maakt, geldt die lof hier evenzeer. Met het verschil dat de vierdeurs wel erg cocoont om zijn indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van 0.23 te halen. In de klassieke autojournalistiek zou dat onder ‘een matig zicht rondom’ gecatalogeerd worden; een prijs die je graag betaalt voor al die verlekkerde blikken van buitenaf, maar minder voor de rol- en motorgeluiden die de kleine cabine snel vullen.

Al bij al is de Mercedes CLA met deze motorisatie meer statement dan (DRIVR) substantie. Een prijzig statement als je bedenkt dat de onderliggende A-Klasse niet alleen 4.000€ goedkoper is, maar de achterwielaangedreven C ook nauwelijks duurder. En aangezien ‘hard’ in ons boek nog altijd niet voor ‘dynamisch’ staat, lijkt het ons best om de (gratis) comfortchassis-optie d’office af te vinken en de sportvelgen te mijden. Maar dan ziet je CLA er natuurlijk niet uit zoals op de alomtegenwoordige reclamefoto’s, en kan je waarschijnlijk naar die AutoBild design award fluiten. Want hoe gaat het gezegde ook alweer? Wie mooi wil zijn…

MERCEDES CLA 220 CDI 7G-DCT

Plus Min
+ Stijl – DRIVR substantie

Weggecijferd

Motor 2.1 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 170 pk
Koppel 350 Nm van 1.400 tot 3.400 tpm
Gewicht 1.525 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8.2 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. testverbruik 6.9 l/100 km
CO2 uitstoot 109 g/km
Vanafprijs 37.389 euro

Verdict

6 op 10