“De Mazda Takeri belooft hybride-efficiëntie met traditionele motoren, maar Mazda lijdt onterecht nog steeds wat onder een duf merkimago. Kan Kodo dus wat Nagare niet helemaal kon?” schreven we een jaar geleden over het Takeri-conceptmodel op het salon van New York. Tijd om de proef op de som te nemen met de productierijpe incarnering van de Takeri: de Mazda6.
First things first: Mazda heeft er goed aan gedaan om de productieversie uiterlijk weinig te laten afwijken van het conceptmodel. Dat geldt vooral voor de sedan, maar ook de breakversie werd tijdens onze testweek op positieve reacties onthaald. De nieuwe familiegrille doet hem aardig smoelen en in profiel geeft de oplopende gordellijn best wat dynamiek aan het geheel. Alleen de aanblik achteraan oogt iets te generisch en daardoor iets minder. Het dashboard doet klassieker aan en lijkt daardoor niet helemaal aan te sluiten bij wat je op basis van de buitenkant verwacht.
Wat het interieur wel voor mekaar heeft, is comfort: de rijpositie is prima, het stuur ligt lekker in de hand, de interieurruimte is gul, de stoelen steunen uitstekend en de ophanging geeft door de comfortafstelling en een multilink achteraan geen krimp. We gebruikten de Mazda6 om heen en weer naar Zandvoort te pendelen, en daarbij ontpopte hij zich tot een prima reisgezel. Alleen wanneer het wat bochtiger wordt, tempert de Japanner het enthousiasme enigszins. De Wagon is zeker geen zwaargewicht (de naald stopt onder de 1.400 kilogram), de vooras trekt zich aardig uit de slag (al loopt het stuur niet over van feedback) en de manuele zesbak doet het ook prima, maar het tweeliter bezineblok valt iets lichter uit dan we gehoopt hadden.
Dat atmosferische benzineblok is namelijk goed voor een vermogen van 165 pk (bij 6.000 toeren) en een maximumkoppel 210 Nm (bij 4.000 toeren), wat klassieke sprintcijfers van 9,1 seconden tot 100 en een top van 214 kilometer per uur oplevert. Een lineaire krachtsontplooiing dus, en een die bovendien nooit echt snel of dynamisch aanvoelt. Bleef de SkyActiv-motor bij lagere toerentallen bovendien discreet op de achtergrond, dan klinkt hij bij hogere omwentelingen een stuk rauwer en minder aangenaam. De 165 pk-versie is trouwens het krachtigste bezineblok (er is nog een tweeliter met 145 pk), waardoor de bedenking of de SkyActiv-diesels (van 150 of 175 pk) hem niet beter op het lijf geschreven zijn, helemaal zo vergezocht niet is.
Mazda is erin geslaagd om met de Kodogeneratie van de Mazda6 een break af te leveren die – op enkele interieurdetails na – kwalitatief aanvoelt, resoluut op comfort mikt en dat weet te stoelen op een capabel chassis. Alleen jammer dat het SkyActiv-benzineblok net iets te underpowered aanvoelt, want voor de rest is deze Mazda6 er een om rekening mee te houden.
MAZDA 6 Wagon 2.0 SkyActiv 165
Plus | Min |
+ Ideale reisgezel | – Mist wat kracht |
Weggecijferd
Motor | 2.0 vier-in-lijn benzine |
Aandrijving | voorwielen |
Vermogen | 165 pk |
Transmissie | 6-bak, manueel |
Koppel | 210 Nm |
Gewicht | 1.395 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 9,1 s |
Topsnelheid | 214 km/h |
Testverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 136 g/km |
Prijs | 27.140 euro |
Verdict