Wie herinnert zich de Citroën C3 Pluriel nog? Dat was een metrosexuele al fresco-variant van de vorige C3 die naar keuze halfopen dan wel helemaal topless gereden kon worden. De huidige generatie heeft die luxe niet, maar kent wel een DS-versie die nu ook halfopen te krijgen is – naar wens zelfs met de 1.6 turbo van 150pk. En dat voor zo’n 3.000€ meer dan de reguliere DS3 die op deze pagina’s met vier R‘en gezegend is.
En wat vinden wij ook alweer van de vierpitter die Peugeot/Citroën samen met BMW/Mini ontwikkeld heeft? ‘Een twin-scroll turboblokje dat zich erg soepel, lineair en werklustig toont’, aldus collega Fret in onze vergelijkende test van 2010. Alleen de afstelling blijkt merkspecifiek; waar Mini voor chrono’s gaat, zet Citroën in op CO2-cijfers. En dat is bij de DS3 Cabrio niet anders, want de klassieke sprint laat zich perfect in tweede afhaspelen. Derde versnelling? Goed voor 40km/h over de nationale snelweglimiet.
Verrassend genoeg heeft die lange eindoverbrenging weinig tot geen invloed op de prestaties. En dat betuigt nog maar eens hoe flexibel de Prince-motor wel niet is, of je nu uit de toerenkelder moet kruipen dan wel op zolder laveert. Maar nog onwaarschijnlijker is de constatering dat de cabrioversie slechts één tiende toegeeft aan de gesloten variant als het op sprinten aankomt: 7,7 seconden tot 100 en geen vingerknip meer. Le secret? Nauwelijks 25 kg meergewicht ondanks een dakplaat minder. En dat moet een record zijn.
Akkoord: het cabriomechanisme is van het FIAT 500-type beter dan van spider-alooi, wat onder monokini-adepten als willen-maar-niet-kunnen quoteert. Maar het dak heeft wel twee standen: driekwart open tot aan de achterste hoofdsteunen, of helemaal naar achter tot aan de minuscule kofferopening. En toch circuleert er in beide standen veel wind vanbinnen, nog gezwegen van de onderdrukverschijnselen die op snelheid naar foute housemuziek neigen – alsof er ergens een bassbox ligt mee te bonken.
Lijden de tijden niet onder het stofdak, dan moet het de rijdynamiek wel zijn. Want vanachter het stuur lijkt het alsof die 25 extra kilo’s zich integraal boven je hoofd bevinden, waardoor de DS3 cabrio logger uit de hoek komt dan verwacht. Stuur agressief in en de respons lijkt trager dan die van de niet-cabrio – met minder fijnzinnige reacties van de nochtans goed filterende ophanging. Alsof die stijver is opgezet, en de stuurreactie afgezwakt om de gewijzigde balans niet te verontrusten. Subtiel spul, maar zeker voelbaar met de gedegen DS3-dynamiek in het achterhoofd.
Als DRIVR-apparaat zet de DS3 150 Cabrio dan ook geen nieuwe maatstaven, al kan je dat bezwaarlijk van een verknipte versie verwachten. Anderzijds: met een minder pittige motor (die niet uitnodigt om fluks in de toeren te gaan) en een stijlvolle dame achter het stuur (zoals je die steevast op de Champs Elysées ziet) heeft de DS3 cabrio wel degelijk bestaansrecht in autoland. Ook al vergeet de Different Spirit 3 décapotable een statement te maken zoals de C3 Pluriel tien jaar geleden deed. En dat is toch waar het merk met de slogan Créative Technologie in zou moeten uitblinken.
CITROËN DS3 Cabrio 1.6 THP 150
Plus | Min |
+ Sporthart… | – in een vrijetijdsoutfit |
Weggecijferd
Motor | 1.6 4-in-lijn turbo |
Aandrijving | Voorwielen |
Vermogen | 150 pk @ 6.000 tpm |
Overbrenging | 6-bak, manueel |
Koppel | 240 Nm @ 1.400-4000 tpm |
Gewicht | 1.235 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 7,7 s |
Topsnelheid | 209 km/h |
Gem. testverbruik | 8,9 l/100 km |
Prijs | 24.585 euro |
Verdict