Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE: Het Nieuwe Statuut in een handig overzicht!

Wiens pride and joy binnenkort 25 wordt of de kwarteeuw al gepasseerd is, spitst maar beter even de oren: over enkele maanden wordt het wettelijke statuut van oldtimers aangepast. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet zat onlangs samen met de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen BFOV om de beperkingen die gepaard gaan met het gebruik van een O-plaat te herbekijken. We zetten de belangrijkste veranderingen op een rijtje.

drivrfastfleet17

We beginnen meteen met een belangrijke opmerking: de aanpassingen hebben alleen betrekking op het gebruik van een oldtimer. De voorwaarden voor de technische keuring worden pas in een later stadium herbekeken en eventueel aangepast. Momenteel blijft alles voorlopig dus bij het oude: wanneer je je DRIVR voor het eerst als oldtimer inschrijft of wanneer die een nieuwe eigenaar vindt, wordt hij technisch gekeurd op de belangrijkste knelpunten voor de veiligheid van passagiers en andere weggebruikers. Daarna hoef je niet meer jaarlijks naar de keuring zolang je met een O-plaat rijdt.

Wat er dan wel verandert? Twee zaken die voor DRIVR van toepassing zijn: de leeftijd van je bolide en de redenen waarvoor je hem gebruikt. Voor de leeftijd werd er voordien een onderscheid gemaakt tussen personenwagens, wagens voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen enerzijds, en (lichte) vrachtwagens, militaire voertuigen en landbouwvoertuigen anderzijds. De eerste categorie kwam in aanmerking voor een O-plaat wanneer het voertuig in kwestie minstens 25 jaar geleden voor het eerst gebruikt werd, voor de tweede categorie was dat 30 jaar. Die leeftijd wordt nu voor alle categorieën gelijkgesteld tot 25 jaar.

Voor wat de gebruiksredenen van je oldtimer betreft, worden de voorwaarden ook iets soepeler. Voordien mocht je met je O-plaat alleen de weg op voor een meeting (‘behoorlijk toegelaten manifestiatie’ in het mooi ambtenarees), en voor een proefrit tussen zonsopgang en zonsondergang binnen een straal van 25 kilometer. Die beperkingen vallen nu weg en er worden er nieuwe ingevoerd: je mag je oldtimer met O-plaat niet gebruiken voor commercieel en professioneel gebruik, woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer, bezoldigd vervoer, als werkmiddel of als interventievoertuig. Wie dus bij wijze van proefrit ‘s nachts de ingeving krijgt om een Ardennenritje te doen, hoeft dus geen lastige arm der wet meer te vrezen.

Vooraleer het nieuwe wettelijke statuut in werking treedt, is het nog wachten op de publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dat is allicht voorzien voor juni 2013. Nog heel even geduld met dat nachtelijke Ardennenritje dus.

Nieuw oldtimerstatuut 2013

[Meer info: www.bfov-fbva.beHat Tip: YannickC]