Terwijl zowat alle merken een modeldebuut op het Goodwood Festival of Speed met veel bombarie aankondigen, doet Lotus het bescheidener en zet het de komst van de Club Racer-variant van de Elise S onderaan zijn persbericht. Niettemin brengen we de gestripte versie van de gesuperchargede Elise graag onder de aandacht. Al was het maar omdat Lotus fors minder vraagt dan wat het voor een standaard Elise S wil. Altijd meegenomen in crisistijden, toch?
In CR-trim daalt het gewicht van de Elise S met 12kg tot 912kg. Dit dankzij het gebruik van lichtere bekleding voor de stoelen, dashboard en deurpanelen, en standaard vier gesmede aluminium velgen rondom. Misschien een peulenschil in absolute cijfers, maar iedereen die de standaard Elise (S) al van dichtbij zag, weet dat er nu eenmaal weinig meer te schaven valt aan de piepkleine bochtenvreter. Echte die hards kunnen het gewicht bovendien verder reduceren tot 896kg indien ze enkele ‘dealer fit options’ laten installeren zoals een aangepaste luchtinlaat en -filter en een sportuitlaat.
Uiterlijk deelt de Elise S Club Racer de kenmerken met de standaard CR, en krijgt hij tal van zwarte accenten bovenop de bijzondere inleg van de stoelen. In ruil krijg je als koper een Elise die teruggrijpt naar de basisfilosofie, en lightness add daar waar de standaard Elise in de loop der tijd vooral aan gewicht heeft gewonnen. Dat gezegd zijnde leunt de standaard Elise (38.960 euro) met atmosferische 1.6 en rijklaar gewicht van 876 kg, uiteraard nog dichter aan bij de levensbeschouwing van wijlen Colin Chapman.
Al zijn we de eerste om toe te geven dat de extra power, koppel en souplesse van de geblazen variant best wel verslavend werkt. Met zijn pk/gewichts-ratio van 240pk/ton, spurt naar de 100 km/h in 4,4s en een topsnelheid van 234 km/h krijg je immers sowieso al erg volwassen prestaties. Tenslotte nog goed nieuws wat betreft de prijs: deze daalt met een flinke hap tot en met 45.375 euro. Of zo’n 2.935 euro minder dan wat Hethel voor de standaard Elise S vraagt.