Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie tot voor kort stelde dat pure rijmachines zoals de Porsche 991 GT3 of Renault Clio RS, hun handbak zouden inruilen voor een (half)automaat, werd door de puristen al gauw gesust met de wetenschap dat de handbak wel in de catalogus zou blijven. Desnoods als optie. En zie nu. Zowel de GT3 als de Clio zijn respectievelijk PDK en EDC only! Een niet te counteren trend die gedreven wordt door Nürburgringtijden, de marketingafdeling, en niet in het minst de EU. We kunnen er dus maar beter aan wennen.

shootoutbmwm6masergts4

De kans is immers groot dat het volgende weekendspeeltje twee flippers achter het stuur heeft. En ook de volgende daily zou het wel eens kunnen zitten hebben. Bepaalde aandrijflijnen lenen zich nu eenmaal beter tot gebruik in combinatie met een (half)automaat. Kijk bijvoorbeeld naar de BMW (M)1(35i), en diens 8-traps ZF koppelomvormer in het bijzonder. Ze maken de auto niet alleen sneller. Maar ook efficiënter en comfortabeler. Ook al verdrink je tijdens het sportievere rij- of flipperwerk, af en toe in het schier oneindig aantal verzetten.

Nu maakt het mij weinig uit waar die bewuste kleinoden zich bevinden tijdens een potje Autobahnstormen of tijdens een andere rit in rechte lijn. Maar als het parcours technischer wordt, en er een hoop stuuromwentelingen aan te pas komen, wil je ze steevast op dezelfde plek hebben staan. En dan schitteren ruim bemeten en statische exemplaren op de stuurkolom, zodat je je handen niet al te veel hoeft te verplaatsen. Text book stuff bij Maserati of Ferrari. Maar ook de Clio R.S. en Nissan GT-R hebben het begrepen en krijgen onze goedkeuring.

Rest ons nog de vraag: Hoe zien jullie (in het slechtste geval) het liefst de schakelflippers staan;

Statisch op de stuurkolom of meedraaiend met het stuur?