Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het nieuwsbericht glipte bijna door de mazen van het net, maar wist gelukkig net op tijd onze aandacht te trekken: DRB-Hicom, de Maleisische eigenaar van Proton – en dus ook van Lotus – keurde onlangs een investeringsprogramma van drie jaar goed dat het Britse merk eindelijk weer op de rails moet zien te krijgen. Dat betekent officieel dat er finaal een kruis wordt gemaakt over de plannen uit het Bahar-tijdperk.

lotusexogesroadster

DRB-Hicom heeft volgens Autocar sinds het in 2012 Proton en Lotus overnam al vlot meer dan 100 miljoen euro in Hethel geïnvesteerd. Om over naar huis te schrijven zijn de cijfers sindsdien nog steeds niet, maar er is wel een verbetering merkbaar: bolden er in 2012 in totaal slechts tachtig Loti de showroom uit, dan waren dat er in mei van dit jaar al een stuk of zeventig. Voldoende dus voor een nieuwe kapitaalinjectie van de Maleisische eigenaars, na een eerdere investering door de Britse overheid van 10 miljoen pond.

Dat de Aziatische visie op Lotus lichtjes afwijkt van die van ex-ceo Dany Bahar, blijkt uit de plannen van DRB-Hicom voor de komende drie jaar: de bestaande modellen verder uitbouwen en ontwikkelen door hun technologie, prestaties, kwaliteit en productiekost te verbeteren. Verwacht wordt dat er dus meer varianten van de Evora en de Elise hun opwachting zullen maken. De recente Exige S Roadster zou het eerste model volgens die nieuwe filosofie zijn.

lotusespritconcept

Het vijf-modellen-op-vijf-jaar-plan van Bahar verdwijnt nu ook officieel volledig in de prullenmand. Verdwenen de volledig nieuwe Elan, Elise, Eterne en Elite eerder al van de tekentafel wegens te duur en te onrealistisch, dan lijkt dat nu ook definitief het geval te zijn voor de Esprit. Al pikte Autocar het gerucht op dat diezelfde Esprit al bijzonder vergevorderd was toen DRB-Hicom het roer overnam, en dat het project indien nodig relatief snel en goedkoop weer kan worden opgestart. Zeg dus nooit nooit. Zeker niet bij Lotus.