Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE 2: Nog geen ‘echte’ STI, wel een STI tS (zie comments)

Toffe jongens, daar bij Subaru. Flikten ze het onlangs om een conceptmodel zonder tekst en uitleg op een salon te droppen, dan laten ze nu enkele welgemikte teasers op ons los en zwijgen ze daarbij opnieuw in alle talen. Waar Fuji Heavy ons precies mee wil plagen, is gelukkig meteen duidelijk: met de Subaru BRZ STI.

brz_teaser_1

Is het toeval dat Subaru’s STI-afdeling de teaserbeelden losliet enkele dagen nadat uitlekte dat Toyota voorlopig geen plannen heeft voor een drukgevoede GT86? Dat is niet duidelijk, maar in elk geval draaide de geruchtenmolen sinds de lancering van de Toyobaru over een snellere Hachi-Roku op volle toeren, terwijl Fuji Heavy het eerder op een radiostilte hield. Een goeie twee jaar nadat Subaru met z’n BRZ STI Concept de salons afstruinde lijkt het dan eindelijk menens te worden.

Of dat automatisch betekent dat Subaru zal teruggrijpen naar drukvoeding, is echter nog lang niet duidelijk. Enerzijds is de vraag in welke mate een turbo het rijgedrag beïnvloedt nooit ver weg, en zweert Subaru in z’n teaser bij purity of handling. Anderzijds heeft de boxermotor van 200 pk niet veel marge meer om zonder compressie nog veel extra paarden van stal te halen. Bovendien is de Forester al verkrijgbaar met een turboblok op basis van de BRZ-boxer dat goed is voor 240 pk, en zou dat al een slok op de borrel schelen qua ontwikkelingskosten. Tot slot zijn er zelfs geruchten dat Subaru met een soort KERS-hybridesysteem bezig is.

brz_teaser_2

Wat wel al duidelijker lijkt, is dat de BRZ zijn zeventienduimers op Prius-rubber overboord zou gooien ten voordele van meer plakkerig en performance-gericht achttienduimsrubber. Maar voorlopig is de enige zekerheid dus dat er een STI-versie zit aan te komen. Meer informatie volgt allicht in Frankfurt volgende maand, of in Tokio in november.