Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We zouden er eigenlijk een aparte categorie voor moeten maken op onze homepage. Van lijstjes, bedoelen we dan. Een korte zoektocht in de archieven leerde ons namelijk dat we jullie dit jaar al de meest uiteenlopende dingen hebben gevraagd: van opties over octaanerfgoed en stuurmanswegen tot soundracks en racegames. Of we dan niet eens gewoon kunnen vragen welke DRIVRs er op jullie lijstje staan?

Hebben we dat al eens niet eerder gedaan? Jazeker: toen onze redactie nog twee Pieters telde, vroegen we naar de vijf DRIVRs waarmee jullie ooit eens wilden rijden. Maar vaak zijn ze in de praktijk niet haalbaar. Meestal omdat de aankoopprijs of verzekering het grootste struikelblok is, omdat ze helemaal niet praktisch zijn, omdat je er geen plaats voor hebt, omdat moeder de vrouw dwarsligt, en ga zo maar door.

Maar toch moeten er DRIVRs zijn waarvoor je je al die moeite wel wilt getroosten. Waarvoor je ondanks de bovenstaande factoren toch the extra mile wilt gaan. Waarvoor je je man maths aan het werk zet. Niet zozeer een keuze van de ratio, maar wel van het hart. Die keuzes zijn vaak moeilijk te verklaren, maar het zijn er wel waar wij bijzonder nieuwsgierig naar zijn. Sta me toe de spits af te bijten en mijn vijftal in willekeurige volgorde op te lijsten:

1. BMW M3 (E36)

e36_m3

Als de E30 de future classic is waar het allemaal mee begon en de E46 de laatste Reihensechser in een M3 is, dan is de E36 de M3 waarvan de spiegels een generatie lang ettelijke Astra’s en Golfjes hebben mismeesterd. Maar toch is de 3.0 (en later 3.2) zo’n heerlijk romig blok en zijn de overige M-addenda van de auto een stuk subtieler dan wat erna kwam, dat als ik me ooit een M koop, het er zo eentje is. Liefst in Q-car-vierdeursconfig, al neem ik met een tweedeurs ook best vrede.

2. Caterham Seven Roadsport

caterham_roadsport

Heaven is a Seven, dat hoef ik hier allicht niemand uit te leggen. En een Seven staat al op m’n to buy-lijstje sinds ik op m’n vijftiende het bestaan ervan ontdekte. Als ik dan de keuze heb tussen pakweg een Roadsport 175 of een Superlight R300, dan zou het die eerste worden. Gewoon omdat die qua rijbeleving alleen in details moet onderdoen voor z’n toegewijdere broer, en ik ‘m alleen voor weekendtrips of crosscontinentale trips zou gebruiken. Sportzak op de passagierszit en wegwezen.

3. Porsche 911

porsche_911

Geen beter jaar dan de 50ste verjaardag van de 911 om deze bekentenis te doen, maar ik ga eerlijk zijn: tot voor kort had ik een puur objectieve verhouding met de 911. Enkele filmpjes op DRIVR, meer was er niet nodig om me m’n mening drastisch doen herzien. Dat, als ik ooit het budget heb, het een luchtgekoelde Neunelfer wordt, staat vast. Of het er eentje uit de jaren zestig of zeventig, een 964 of 993 wordt, is momenteel nog under consideration.

4. Ferrari F355 Berlinetta

1994 Ferrari F355 Berlinetta

De laatste Ferrari die nog écht goed stond met Rosso Corsa. De laatste Ferrari met opvallende koelsleuven in de flanken. De laatste Ferrari met middenmotor-V8 die nog écht kon snerpen en huilen en niet zo bassig was als de huidige generatie. Geen idee waarom, maar om een of andere reden ben ik er helemaal weg van. In GTB-uitvoering, Rosso Corsa en met manuele zesbak alstublieft.

5. Jaguar E-Type Series 1

jaguar_etype

Omdat ik als zelfverklaarde master in de anglofilie deze onmogelijk niét in m’n lijstje kan hebben staan. Omdat ik er zelfs bijpassende driving gloves en chronograaf voor zou kopen. Omdat alleen de Series 1 de titel ‘most beautiful car in the world’ verdient. En omdat die zich dus in 3.8-configuratie integraal op mijn lijstje mag parkeren. Tijd om te beginnen sparen.

En tijd om jullie de vraag te stellen:

Welke 5 DRIVRS willen jullie ooit nog kopen?