Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Gary Kaberle weet wat passie is. Dat bewees de man al op zeventienjarige leeftijd, toen hij zijn volledige spaarboekje plus 500 geleende dollars aan een Alfa Romeo BAT 9 spendeerde. Laat het nu net die hartstocht zijn die ervoor zorgde dat de BAT 11 het daglicht zag en Bertone niet hetzelfde lot als Wiessman onderging. Twee partijen, elk met hun problemen en een verhaal dat niet bang is ook de sombere kant van het leven te duiden. Zet je schrap voor alles wat je nog niet wist over de BAT 11.

Alfa romeo BAT 9

Gary Kaberle leefde samen met vrouw, kinderen én BAT 9, toen het noodlot besloot man en machine te scheiden. Al was dat niet z’n grootste verlies. Echtgenote Deb Kaberle kreeg borstkanker, waardoor het gezin de BAT-mobiel moest verkopen om haar in leven te houden. Met jammerlijke afloop, zo bleek, want tot ieders grote spijt kwam Deb toch te overlijden. Gary was er kapot van en besloot wanhopig op zoek te gaan naar die allereerste liefde, zijn BAT.

Alfa romeo BAT 11 sketch

Het oorspronkelijke plan – terug op zoek naar een BAT 9 – werd echter al snel in de kiem gesmoord toen bleek dat er naast enkele kilometers ook een stevig prijskaartje was bijgekomen. Als een leeuw in een kooi sloot Gary zich op met pen, papier, klei en zijn laatste sprankeltje hoop. Enkele jaren later ging de deur terug open en presenteerde hij met trots zijn eigen ontwerp. Het concept werd ‘BAT 11 D(eb)K(ardele)’ gedoopt en ging integraal richting Bertone, dat toen op de rand van het faillissement stond.

Het designbureau zag er een mogelijke redding in, handen werden geschud en de Alfa Romeo BAT 11 zou uiteindelijk ook het leven zien. De bolide kreeg het platform van de Alfa Romeo 8C toebedeeld, draagt duidelijke historische kenmerken met zich mee zoals de achtervleugel en immense wielkasten, maar mankeert vitale organen. Een lege kist, maar wel eentje met meesterlijke proporties en een vleugje art déco.

Bertone BAT 11

Uiteindelijk rolde dit pronkstuk in 2008 op de beursvloer van Genève, met alle gevolgen van dien. Gary’s verhaal en BAT11 werden al snel dé publieksfavoriet, haalden bovendien ook nog eens de prijs van ‘Concept Car of the Year’ én enkele voorpagina’s binnen. “You gotta have a dream,” zei Kaberle, terwijl hij richting zijn ontwerp wees. “I know the auto industry has a challenge,” vervolgde hij, “but everyone else does, too. Life’s like that.” Van een Amerikaanse droom gesproken.

Bertone BAT 11

Rest er ons alleen nog de vraag of er nog een vervolg komt op dit aangrijpende verhaal. Kaberle zelf doet alleszins z’n uiterste best om nog wat geschiedenis te schrijven. Er wordt nog gehint naar een rijdend exemplaar, maar daarvoor moeten nog de nodige mecenassen gevonden worden. Een bijzonder moeilijke opgave in tijden als deze, maar hopelijk kan Kaberle er een originele mouw aan passen.
Bertone BAT 11

EXTRA: Waarom Kaberle gebrand was op zo’n B(erlinetta) A(erodinamica) T(ecnica) 9 in zijn garage? Jeremy, your turn. (3:40)