Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We schrijven het jaar 1968 wanneer Ferruccio Lamborghini aan de oevers van het Lago d’Iseo een bestelling plaatst bij Cantieri Riva, Italië’s meest befaamde speedbootbouwer. Ferruccio heeft zijn oog laten vallen op Riva’s topmodel, maar neemt eigenwijs als hij is geen genoegen met de twee standaardmotoren, in dit geval twee Chevrolet-(dan wel Chrysler-) vee eights. In de plaats leveren zijn werklui twee aangepaste maar gloednieuwe aluminium V12’s voor wat de enige Lamborghini-aangedreven Riva ter wereld is.

Riva_Aquarama_Lamborghini_1

Ferruccio geniet meer dan twintig jaar van zijn gepersonaliseerde Aquarama. Wanneer hij zijn Riva in 1989 uiteindelijk van de hand doet, komen er twee onderhoudsarme V8’s in de plaats, terwijl de oorspronkelijke blokken met 350 GT-roots richting Lamborghini-museum vertrekken. De bewuste Aquarama (nummer 278 om precies te zijn) verdwijnt uiteindelijk in de vergetelheid, meerbepaald in een Italiaanse schuur. Wanneer een Nederlandse Riva-verzamelaar jaren later een tip krijgt over de bewuste boot, schiet hij in actie. Zijn doel: de boot in ere herstellen. Geen eenvoudige opdracht gezien het uniek ontwerp. Onderdelen zijn dan ook nauwelijks inwisselbaar met die van andere Riva’s.

Riva_Aquarama_Lamborghini_4

LeadImage-Riva_Aquarama_Lamborghini-350_GTInterior_rework

De restauratie wordt al snel toegewezen aan de Nederlandse specialist bij uitstek, het Uithoornse Riva-World. Meer dan twee jaar zijn eigenaar Sandro Zani en de zijnen met de meticuleuze restauratie bezig. Grootste uitdaging: het recreëren van de twee unieke V12-motoren. De Nederlanders kunnen daarbij op de hulp rekenen van onder andere wijlen Bob Wallace en mister Carlo Riva (91) himself. Beiden waren immers nauw betrokken bij de bouw van de one-off.

Lamborghini_350_GT_V12_engines_2

Riva_Aquarama_Lamborghini_2Riva_Aquarama_Lamborghini_3

De V12’s (met ditmaal Jarama-roots) worden door de Noorderburen opnieuw fel aangepast, met zowel een langere slag als boring. Een gesloten koelsysteem met warmtewisselaars wordt geïnstalleerd om het aluminium te beschermen, en de draairichting van de V12 aan stuurboordzijde wordt omgedraaid, inclusief aangepaste olie- en waterpomp. Tenslotte worden ook beide unieke open uitlaten terug met de hand gerecreëerd. 25 laklagen en een pak handarbeid later is Riva 278 terug in oorspronkelijke staat. Het resultaat? Ongemeen spectaculair. En gelukkig zijn er ook nog bewegende beelden van…