Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Aanstaande weekend maakt Knokke zich op voor een nieuwe editie van de Zoute Grand Prix. Mocht het je aan een geschikte klassieker ontbreken voor de traditionele rally of het Concours d’Elégance, dan komt de kersverse Bonhams Zoute Sale-veiling net op tijd. Van democratisch geprijsd tot peperduur, het gaat er vrijdag aanstaande allemaal onder de hamer. Dit zijn de 10 meest bijzondere.

1. Ferrari Tipo 250 Europa Prototype (1954) – Pininfarina

1954-Ferrari-250-Coachwork-by-Pininfarina

Op zoek naar een one-off? Dan is deze Tipo 250 Europa SWB er zeker eentje om in de gaten te houden. Een volledig gedocumenteerde geschiedenis en uitzonderlijk Pininfarinadesign maken deze bolide samen met de V12 en 250 bijhorende paarden tot uithangbord van de veiling. Het prijskaartje wordt geschat op een bedrag tussen de 750.000 euro en 950.000 euro. Je kan er dan zowel Mille Miglia als Le Mans Classic mee rijden.

2. Maserati A6G/54GT Coupé (1957) – Carrozzeria Allemano

Maserati A6G/54GT Coupé (1957) - Carrozzeria Allemano

Voor alles een eerste keer. Zo wordt ook de Maserati A6G/54GT Coupé voor het eerst geveild. Er staat zo’n 103.200 kilometer op de teller en het originele ‘Blu Ritratto’ zou nog grotendeels intakt zijn. Onder de kap ligt 1.488cc geschiedenis, goed voor 150pk bij 6.000 toeren per minuut – als je de naald al zover durft duwen tenminste. Bonhams schat deze klassieker op een bedrag tussen de 450.000 en 650.000 euro.

3. ‘Berlin lll’ E2 Class racing sports boat (1950)

1950 'Berlin lll' E2 Class racing sports boat

Schreven we maandag nog over Ferruccio Lamborghini’s Riva Aquarama, dan staat er vrijdag ook een bijzondere raceboot op het programma. Het originele BMW 321-motorblok werd omgebouwd naar de specificaties van de 328, wat neerkomt op  zes cilinders, 1.998cc, drievoudige carburatie en 100pk . De ‘Berlin III’ gaat voor minder dan 180.000 euro niet in het water.

4. Porsche 356B 1600 Roadster (1961) – Coachwork Drauz

Porsche 356B 1600 'Roadster' (1961) - Coachwork Drauz

Met een volledige ‘body off’-restauratie en opwaardering van de oorspronkelijke 60pk richting 90 eenheden, is dit waarschijnlijk de beste 356B Roadster van het moment. Sinds de opwaardering naar councoursstaat, kwam er slechts 2.100 kilometer bij op de teller en je krijgt er ook nog eens een gedetailleerd fotoboek bij van de grondige restauratie. Belgische papieren en technische controle brengen ‘m tussen de 110.000 en 140.000 euro.

5. Alfa Romeo 1900C Sprint Series 2 Coupé (1954) – Carrozzeria Touring

Alfa Romeo 1900C Sprint Series 2 Coupé (1954) - Coachwork Carrozzeria Touring

Persoonlijke favoriet, natuurlijke schoonheid en voormalig participant van Pebble Beach. Do I need to continue? Deze Alfa Romeo 1900C Sprint rijdt op chassis met nummer 01880 en is een 2-Serie Sprint die de vijfbak meekreeg van de latere Super Sprint. Daar hij in de jaren negentig nog grondig herbouwd werd, zal de staat tussen zeer goed en concours liggen. Een koopje? Breng alvast tussen de 145.000 en 185.000 pegulanten mee.

6. BMW Isetta Microcar (1959)

BMW Isetta Microcar (1959)

Mag het ook wat minder zijn? Dan komt de immer sympathieke Isetta vast in aanmerking. Dit autootje heeft slechts 236cc, vier versnellingen en twee slagen nodig om zich voort te bewegen. Te traag? Anno 1954 besloten drie Isetta’s het podium van de Mille Miglia te kapen met een gemiddelde van 70 km/u. Geïnteresseerden plannen alvast om en bij de 23.000 euro in hun budget.

7. Mercedes-Benz 300S Cabriolet A (1954) – Coachwork Sindelfingen

Mercedes-Benz 300S Cabriolet A (1954) - Coachwork Sindelfingen

Duurder dan een 300SL en 99% van het wagenpark anno 1954. De 300S was niet alleen Mercedes Benz’ post-war’-vlaggenschip, hij brak ook met de legendarische 540K.  Sneller, comfortabeler en op vele vlakken superieur. Voor tussen de 280.000 en 360.000 euro krijgt de nieuwe eigenaar een van de meest gezochte Mercedessen en état de concours.

8. Citröen SM Coupé (1972) 

citroen sm

De Citroën SM of ‘Sport Maserati’, is een van de meest bijzondere vierwielers die het tot in productiestadium hebben geschopt. Hoewel nog geëxperimenteerd werd met een V8 kwam er uiteindelijk een V6 in met 170pk. Dankzij de bijzonder lage luchtweerstandscoëfficient was dit ook nog eens de snelste vierzitters met een top van 220 km/u. Hoeveel een gemiddeld Citrofiel voor dit exemplaar kwijtgeraakt? Reken al gauw tussen de 10- en 15.000 euro.

9. Lamborghini LM002 (1991)

1991 Lamborghini LM 002 '4x4'

Lambo’s antwoord op fleetaanvragen van dictators als Kolonel Gaddafi en Uday Houssein hoor ik jullie denken. Maar oorspronkelijk was de Lamborghini Militaria 002 geconcipieerd voor legerdoeleinden, en die van de VS in het bijzonder. Maar toen de Italianen uiteindelijk naast het lucrative contract grepen, werd snel beslist om er straatversies van te produceren. Ook die hadden vierwielaandrijving terwijl de oorspronkelijk gemonteerde Chrysler V8 plaats maakte voor de 5.2 liter V12 van de Countach QV. Slechts 328 keer werd de ‘Rambo Lambo’ geproduceerd. En nu de prijzen van klassieke Italiaanse Stieren in de lift zitten zou deze LM002 het wel eens goed kunnen doen.

10. Jaguar E-type series I 3.8-liter Roadster (1963)

jaguar e-type series 1 3.8-liter roadster

 ‘Het New York Museum of Modern Art heeft er eentje in permanente tentoonstelling. De Series 1 kent een uitgepuurde stroomlinie van de hand van Malcolm Sayer, en de ongeziene vorm maakt de Jag even Brits als een mini(rok)‘, dixit vriend aan huis Jeroen Thys bij zijn ontmoeting met een pure Series 1 Jaguar E-type. Veel valt daar niet aan toe te voegen. Richtprijs voor al dat moois? Zo’n 70.000 euro.

[Klik hier voor de volledige lijst]