Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie tien jaar geleden naar de line-up van Jaguar keek, zou nooit durven zweren hebben dat die er vandaag zo modern uit ziet. De klassieke XJ, de vorige XK, de S-en X-Type staan mijlenver van de huidige XJ, XK, de XF en de F-Type. En volgens Coventry wordt de breuk met het verleden de komende jaren alsmaar groter.

2012_jaguar_model_range

Dat zegt alvast Adrian Hallmark, global brand director bij Jaguar. De grote strategie van de Britten is namelijk gebaseerd op een driestappenplan, waarvan de F-Type het begin van de derde stap inluidde. Wat die eerste twee stappen dan precies waren? Ten eerste het herstellen van de basis na de weinig memorabele S-Type en X-Type, door respectievelijk de XK en XJ te updaten en de XF te lanceren, en ten tweede het aanboren van nieuwe technologieën op de bestaande modellen, zoals nieuwe motoren, vierwielaandrijving, R-versies en een Sportbrake.

De derde stap is dus een gamma-uitbreiding, en die richt zich vooral naar onderen. Zo zouden er tegen 2018 volgens Hallmark vier nieuwe modellen de Jaguar-line-up moeten vervoegen, die allemaal lijken te draaien rond de langverwachte compacte sedan en 3-Reeks-/C-Klasse-/A4-concurrent die de codenaam X760 meekrijgt. Er zouden namelijk nog een break, een SUV en een eventuele coupé volgen. De ambitie ligt dus hoog, net als de druk om het evenwicht binnen Jaguar Land Rover te herstellen – momenteel verkoopt Land Rover wereldwijd beter dan Jaguar.

De ontwikkeling van de compacte Jaguar draait in elk geval op volle toeren: er wordt een nieuwe fabriek gebouwd voor de kraakverse generatie motoren, de lancering is voorzien voor 2015 én we kregen in zekere zin al een voorsmaakje met de C-X17 in Frankfurt vorige maand. Diens iQ[Al]-platform (intelligent aluminium architecture) gaat namelijk ook de basis vormen voor de kleine sedan – die overigens een volledig aluminium koetswerk krijgt – en voor de toekomstige generatie Jaguars: het platform is namelijk voldoende moduleerbaar voor achter- en vierwielaandrijving, benzine-, diesel- en hybridemotoren in V6, V8 en viercilinderconfiguratie.

2013_jaguar_cx17

Of die C-X17 als dusdanig in productie gaat, is niet zeker. Wel is echter zeker dat er een SUV komt. Of dat dan niet indruist tegen Jaguars core values? “Maybe, a little bit. Does it rankle more than a diesel X-Type estate car? I don’t think so”, aldus Hallmark in Autocar. “De premiumproducten van premiummerken zijn al langer niet meer conform aan wat die merken twintig jaar geleden deden. En dat geldt ook voor Jaguar: de C-X17 moet mensen doen inzien dat Jaguar niet gewoon een historisch merk is met degelijke sedans en de occasionele sportwagen, maar dat het ook een actief premiummerk kan zijn”.

Om tot slot nog even aan te geven hoe hoog de ambitie bij Jaguar voor de toekomst precies ligt: de compacte sedan zou op termijn meer moeten verkopen dan de volledige Jag-line-up afgelopen jaar. Jaguar rekent daarom op een instroom van 90 procent nieuwe klanten voor de nieuwe modellen, en wil zo over vijf tot vijftien jaar niet langer spreken over ‘de Duitse Drie’, maar ‘de Europese Vier’. Wij zijn alvast benieuwd wat de toekomst brengt.