Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mondiale de l’Automobile, 2012. Het lijkt wel gisteren, toen ik langs een achterpoortje op de stand van McLaren raakte. Wat ik dan anders had gedaan dan die honderd andere journalisten in de rij? Eenvoudig m’n hand opgestoken richting hostess en gevraagd: “Zou u voor mij enkele foto’s willen nemen?”, waarop ze knipogend antwoordde: “Zou je dat niet liever zelf doen?” En voor ik het wist, klikte ik de McLaren P1 van wel erg dichtbij op m’n SD-kaartje.

McLaren P1

Wat ik echter niet door had, was dat het gros van dat selecte clubje aanwezigen mogelijke klanten waren. Klanten die makkelijk één miljoen euro zouden neertellen voor wat exclusiviteit – 375 stuks om precies te zijn – zonder over concrete prestatiecijfers te beschikken, laat staan een testrit achter de rug te hebben. Wel wisten ze al dat het over een hyperhybride zou gaan. De ingelepelde 3.8-liter V8 met twee turbo’s braakt op zich al 737 pk en 720 Nm koppel uit, maar dan vergeten we nog de 179 pk en 260 Nm sterke elektromotor. In totaal passeren er dus 916 paarden en 900 koppelmomenten langs die zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Hoe zich dat in combinatie met 1.4 ton leeggewicht vertaalt?

Waanzinnig snel. Wat voordien als ‘minder dan 3’ werd omschreven, betekent nu 2,8 seconden naar de honderd, waarna de P1 in slechts 6,8 tellen richting 200 km/u accelereert en een kwartmijl later aan 245 km/u voorbijzoeft. Nog niet overtuigd? De sprint naar 300 km/u legt hij 5,5 seconden sneller af dan z’n legendarische voorganger (F1), waarna de limiet van 350 km/u wordt bereikt. Of McLaren daarmee ook Ferrari en Porsche te snel af zal zijn, blijft nog afwachten. Hun LaFerrari en 918 staan momenteel allebei nog gecategoriseerd als minder dan 3 en minder dan 7. Een show-off lijkt zich hier op te dringen, al lijkt het dat de P1 met zijn Top Gear-debuut en rondje Nordschleife in 6:47 al een kleine voorsprong aan het nemen is.