Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We schrijven het jaar 1987, wanneer Peugeot in zee gaat met Pierre Laoureux en zijn School voor automobielbeheersing. Er ontstaat een nauwe samenwerking die, naast de derde pijler in het veiligheidsornament van Peugeot, ook het langst lopende partnership van Peugeot Belux zou betekenen. Twee decennia later komt ook de RACB met zijn bijdrage, waardoor we nu kunnen proeven van de vernieuwde Peugeot Driving Academy Powered by RACB.

Peugeot Driving academy - pierre

Maar hoe positioneert deze Driving Academy zich tegenover het oudere Jesco, dat dit jaar zijn veertigste kaarsje mag uitblazen en waar ik m’n eerste tegenstuuractie tot een goed einde bracht? Beide scholen leren je persoonlijk je wagen beter te beheersen. Maar waar Jesco vooral focust op natte ondergrond en zich  – afhankelijk van de cursus – ook op circuitasfalt waagt, gaat de Peugeot Driving Academy in alle opzichten een stapje verder. Tijdens een relaxte persconferentie wordt dat nog extra in de verf gezet en krijg ik meteen ook goed nieuws. “We houden het vandaag vrij luchtig en willen iedereen van alles laten proeven, zodat we jullie een zo breed mogelijke ervaring kunnen bieden”, aldus de PR-manager van Peugeot.

Peugeot Driving academy RACB

Peugeot Driving Academy RACB 2Peugeot Driving Academy RACB 3

Gerustgesteld dat het eerder om een ontspannende leerdag dan om een So You Think You Can Drive zou gaan, neem ik plaats achter het eerste het beste stuur – om nog geen vijf minuten later tegen de dichtstbijzijnde voorligger te botsen. Eventjes op de resetknop duwen en nog eens proberen, of wat dacht je? Dankzij zijn geavanceerde simulator kan de school nagenoeg alle mogelijke situaties nabootsen zonder één airbag te laten afgaan. Krijg ik bij m’n eerste run nog een reactietijd van 0,34 seconden en een kleine botsing op ons scherm wegens té enthousiast, dan anticipeer ik mooi op enkele penibele situaties tijdens m’n rit in de stad. Het systeem geeft je niet zozeer een kopie van de realiteit, maar legt des te meer fouten bloot die anders onopgemerkt blijven.

Peugeot Driving Academy - simulator

Iets minder subtiel blijken mijn fouten op nat wegdek. “Ga voor de RCZ, die heeft een langere wielbasis dan de 208 GTI,” fluister ik mezelf nog in, waarna ik m’n eerste – en gelukkig meteen ook laatste – pirouette draai. Snelheid tussen de 40 en 45 km/u houden – trager of sneller wordt subito presto afgestraft – zacht insturen, kijken, constante druk uitoefenen met de rechtervoet, vlot tegensturen, blijven kijken, neutraliseren en uitademen. Wat er die eerste keer dan mis ging? In tegenstelling tot vorige slipcursussen, waar ontkoppelen werd aanbevolen, wordt me aangeleerd dat je voorwielaandrijvers moet ‘laten trekken’. De constante gasdruk helpt je bij het tegensturen, waardoor je makkelijker kunt neutraliseren. Een toptip, waardoor ik ook in de 208 GTi enkele close calls tot een mooi einde kan brengen.

peugeot driving academy - slipping

Peugeot Driving Academy slipping 2peugeot driving academy

Ik besluit genoeg CO2 te hebben uitgestoten en ga richting Peugeots nieuwste 308, waar ik terecht kan voor een halfuurtje eco-driving. Over een bergachtig traject van 25 km drink ik net geen 5,7 l/100 km. De gemiddelde snelheid van 60 km/u en het aantal remmomenten (44) verraden echter al snel dat er ook een stukje “hoe-goed-rijdt-de-nieuwe-Peugeot?” tussen zat. Al bij al een puike prestatie, wordt me verteld terwijl we samen de resultaten overlopen. En die 308? Die rijdt best wel fijn.

Al moet ik het bij m’n volgende uitdaging opnieuw met de twee sportiefste telgen uit het gamma gaan bewijzen. Enkele bochten glad asfalt en afgesleten banden laten me de lichtvoetigheid van beide bolides snel voelen. Tractiecontrole uit, vroeg op het gas, laat in de remmen en de RCZ wil nu ook met z’n achterste gewillig de bocht om. Als ik tien minuutjes later het stuur overlaat aan de instructeur, die me tussen het left-foot braken en heel-and-toe-geweld de ideale rijlijn toont, kom ik met beide voeten terug op de grond. Ik heb nog veel te leren.

Peugeot Driving Academy Eco-driving

Peugeot Driving Academy 208 GTI

Peugeot Driving Academy 308 eco

Dat wordt nóg duidelijker als ik zijwaarts probeer te gaan in de 208 GTi bij de laatste en tevens meest begeerde workshop uit het rijtje. Hoewel ik over een speeltuin van natte, modderige steentjes glij, blijkt het verrassend moeilijk een vlotte en precieze drift vast te houden met de voorwielaangedreven GTi. De truc is om voldoende snelheid mee te nemen in de bocht, van het gas te gaan en dan lichtjes de rem te strelen. Insturen, hard terug op het gas gaan en de bolide zichzelf laten corrigeren. Oefening baart kunst, en na enkele rondjes slaag ik er toch in het hele parcours al slippend af te leggen.

Tot slot wordt ook aan de afwezigheid van achterwielaandrijving een mouw gepast: als kers op de taart krijgen we namelijk een Hommell (met 2.0-liter van Peugeot) onder de kont. De opdracht? Hetzelfde als met de GTi, maar dan sneller én met RWD. Of het nu m’n opbouwende circuitervaring is, de gevatte instructies of het puur beginnersgeluk betreft, na nog geen drie oefenrondjes leg ik het parcours zonder haperen af. De perfectionist in me neemt de bovenhand en ik ben met geen stokken meer uit het witte monster te krijgen. Steeds sneller, preciezer en harder. Iets té hard, want even later hoor ik het achterste rubber tegen het koetswerk kletteren en is het een enkeltje richting pitlane.

peugeot driving academy drifting homell

peugeot driving academy peugeot driving academy drift

peugeot driving academy ending

Tijd om af te sluiten. Het partnership met de RACB bewijst dat de Peugeot Driving Academy meer dan klaar is voor de toekomst. Met de nadruk op een moderne infrastructuur worden de drie sites (één te Nijvel en twee in Francorchamps) continu up-to-date gehouden voor meer dan 10.000 klanten per jaar, en dat merk je. Het gamma van Peugeot is trouwens breed en sportief genoeg om je op alle mogelijke manieren uit te dagen, op voorwaarde dat Mister Hommell ook aanwezig is!

Meer weten? Klik dan hier

[Foto’s: Peugeot Belux]