Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Komt voor in het lijstje “Auto’s waarvan ik het idee wel begreep, maar de uitwerking minder geslaagd vond”: de BMW 3-Reeks Compact. Want hoewel de 323ti met klassieke Reihensechser nog een bijzondere charme had, werd ik nooit helemaal wild van de onbehouwen manier waarop de achterkant afgekapt leek. Maar of het grote publiek wild zou zijn geweest van de door Karmann ontworpen Pluriel-variant, K2 Compact genaamd?

bmw_k2_compact_1

Pluriel, zoals in Citroën C3 Pluriel? Jazeker: de Compact-variant die de Duitsers van Karmann op eigen initiatief uitwerkten, doet door de gebogen daklijn wat denken aan de Citroën-cabrio/-pickup. En ook de K2 Compact kon door een wegschuivende achterruit en wegschuivend dak desgewenst worden gemoduleerd tot een pickup of cabriolet, die het wegens diezelfde constructie weliswaar zonder achterbank moest stellen.

bmw_k2_compact_2bmw_k2_compact_3

Een bijzonder goed geoefend E36-kennersoog ziet allicht ook dat de benaming ‘Compact’ in dit geval niet helemaal op zijn plaats is: de frameloze ruiten, stootstrips, richtingaanwijzer en benzinetank zeggen namelijk ‘Coupé’, wat doet vermoeden dat de K2 Compact eigenlijk gestoeld is op basis van de coupéversie van de E36, en niet op basis van de Compact. De motor is echter de 144 pk sterke 1.9-viercilinder uit de 318ti. Maar wat nu precies de grondslag is van deze BMW K2 Compact is voer voor internetdiscussies, want verder dan dit conceptmodel is Karmann helaas niet geraakt.