Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De BMW 120d xDrive is lang geen vreemde eend in de bijt. Ongeveer een op drie nieuwe BMW’s heeft intussen vierwielaandrijving. Inclusief usual suspects X1, X3, X5 en X6 produceerde de Blauwe Propeller vorig jaar maar liefst 370.000 xDrives. Maar in hoeverre vloekt die extra tractie nu met de traditionele BMW-spirit? En heeft het überhaupt veel nut op een run of the mill 120d? We zochten het uit.

bmw_120d_xdrive_5_door_02

De vraag naar vierwielaangedreven 1-, 3-, 4-, 5-, 6- en 7-Reeksen wordt vooral gestuwd door traditionele winterlanden zoals Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Canada, de Verenigde Staten, en ook Rusland en China. Maar zelfs bij ons wint de optie aan populariteit. Niet alleen vanwege de extra tractie bij geweldenaars à la M550d of M135i, maar ook omdat fervente wintersporters nu niet noodzakelijk meer hoeven te shoppen bij de concullega’s uit Ingolstadt. Iets wat ook MercedesJaguar en zelfs Maserati intussen wijselijk hebben begrepen.

The new BMW 1 Series, Urban Line (06/2011)

bmw_120d_xdrive_5_door_10The new BMW 1 Series, Sport Line (06/2011)

Maar wat krijg je dan voor je extra 1.800 euro bovenop de basisprijs van 28.100 euro? Op een subtiele xDrive-badge na blijft alles uiterlijk bij hetzelfde. En ook onderhuids blijven de wijzigingen beperkt. Al was het maar omdat de F20 van meet af aan voor de extra hardware ontworpen werd. Daardoor geeft het systeem slechts 40kg toe, terwijl het opgegeven CO2-cijfer slechts met 4 g/km stijgt. In de praktijk zul je er met andere woorden weinig van merken. Al was het maar omdat de 1-Reeks met xDrive in de meeste omstandigheden met een 40:60-verdeling voornamelijk achterwielaangedreven blijft.

Bij detectie van gripverlies grijpt de natte xDrive koppeling in 0,1s in, waardoor tot 100% van de power naar een van beide assen kan worden gestuurd. Achter stuur is het business as usual met de gekende lage zitpositie, een naar de bestuurder georiënteerde cockpit, twee heldere klokken en… een schrijnend gebrek aan stuurgevoel. Het klassieke zeer van de 1-Reeks, zeg maar. Gelukkig schittert de junior Bimmer nog steeds met een uitstekend chassis en de quasi perfecte gewichtsverdeling over beide assen.

bmw_120d_xdrive_5_door_09

The new BMW 1 Series, Urban Line (06/2011)bmw_120d_xdrive_5_door_08

Maar zo mogelijk nog fijner is de combinatie van de 184pk en 380Nm sterke 2.0-liter diesel met de ZF 8-trapsautomaat (2.360 euro). Kost wat, maar dan heb je ook wat. De combinatie maakt de 120d niet alleen extra vinnig dankzij twee extra verzetten tegenover de standaard zesbak, maar is op de koop toe nog eens zuiniger ook. Een echte win-winsituatie die van deze einser een erg complete daily maakt. Meer zelfs dan ‘xDrive’. Het mag dan wel efficient zijn en nauwelijks afbreuk doen aan de dynamische capaciteiten van de standaardlay-out, echte meerwaarde is er slechts voor zij die af en toe extreme winteromstandigheden opzoeken. Zo niet zouden we met de vrijgekomen 1.800 euro altijd de optie ‘Sportautomatische versnellingsbak’ aantikken.

BMW 120d(A) xDrive hatch

Plus Min
+ Manusje-van-alles Steer by wire?

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn, turbo
Aandrijving Vier wielen (variabel)
Vermogen 184 pk
Koppel 380 Nm
Gewicht 1.500 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,2 s
Topsnelheid 225 km/h
Gem. testverbruik 7,9 l/100km
CO2 uitstoot 123 gr/km
Prijs 29.900 euro

Verdict

8 op 10