5   +   5   =  





Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Je kan geen persbericht meer openen zonder over het woord ‘hybrid‘ te struikelen. Als (mainstream) constructeur ben je nu eenmaal gedwongen om met de stroom mee te gaan. Dat leek ons ook het geval bij de 208 HYbrid FE Concept. Een zoveelste slap geëngineerde mueslidoos die de Peugeotstand op Frankfurt mocht opfleuren, dachten we. Maar we zaten er flink naast. De technologie achter de kleine Leeuw pleziert immers niet alleen de NEDC, maar heeft ook banden met Le Mans.

peugeot_208_hybrid_fe_16

peugeot_208_hybrid_fe_19peugeot_208_hybrid_fe_18

Ergens in de catacomben van Peugeot’s raceafdeling Peugeot Sport liggen de restanten van de 908 HY Le Mans-racer. Een interessant project dat in 2009 slachtoffer werd van de mondiale economische crisis – en die bij Peugeot in het bijzonder. De ingenieurs bij Peugeot Sport zagen intussen kans schoon om de hybridetechnologie in het chassis van een standaard 208 1.0 VTi driecilinder te lepelen en de citadine op een verdere afslankingskuur te zetten. Meer dan 200kg ging overboord. Onder meer door de ophangingsveren, de onderste driehoeken en de antirolstang te vervangen door vederlichte dwarsgeplaatste composietlamellen. Het totaalgewicht komt zo uit op 795kg. Maar de knappe koppen gingen nog een stuk verder in hun zoektocht naar algehele efficiëntie.

peugeot_208_hybrid_fe_12

Zowat elke vierkante centimeter werd onder de loep gehouden en in vraag gesteld. De zoektocht naar efficiëntie voor de openbare weg is wat dat betreft identiek aan de racerij. Daarom start de 208 HYbrid FE – net als de 908 HY – telkens in elektromodus om op die manier de motor te kunnen starten zonder zware startmotor. En ook de standaard batterij en alternator zijn nu overbodig geworden wat opnieuw 10kg spaart. Het verlengde koetswerk doet de cx-waarde dan weer dalen tot 0,25. Alle beetjes helpen.

peugeot_208_hybrid_fe_10peugeot_208_hybrid_fe_02

peugeot_208_hybrid_fe_13

peugeot_208_hybrid_fe_04peugeot_208_hybrid_fe_07

Ook de standaard driecilinder verbrandingsmotor werd verder geoptimaliseerd. Daardoor is er nu maar één vijfde van de oorspronkelijke hoeveelheid koelvloeistof nodig, waardoor ook de radiator kleiner en dus efficienter werd. Tegelijk werde de interne motorcomponenten fijngeslepen voor uiterst beperkte wrijvingsverliezen. Tot en met een speciaal ontwikkelde Total 0W12 smering. Een vlakke bodem, een diffuser achteraan, een 40mm smaller spoor achteraan, het weglaten van de achteruitkijkspiegels, 145mm brede banden, een kunststofvezel motorkap en een 20 liter kleine benzinetank ronden de wijzigingen af. De interieur- en kofferruimte zijn verder identiek aan die van de productie-208.

peugeot_208_hybrid_fe_20

Als overbrenging werd voor PSA’s gewraakte elektrohydraulisch gestuurde manuele EGS zesbak gekozen. Maar vervelende pauzes tussen de verzetwissels worden net zoals bij de 3008 HYbrid4 en 508 RXH gecompenseerd door de elektromotor. De prestaties dan: van 0 naar 100 in 8 seconden en een theoretisch verbruik van 2,0 liter per 100km of 49 gram CO2/km. Niet geheel onverwacht is er van productie geen sprake. Toch toont deze gehybridiseerde 208 dat er op het vlak van lichtere en efficientere auto’s met klassieke verbrandingsmotor, er ons nog een pak progressie te wachten staat.

[Meer info op Mission 49-8]