Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Je hebt een flauw excuus nodig wil je de sleutels van de 2013-versie van de Nissan GT-R te pakken krijgen. Tegenover de versie uit 2011 en 2012 is de huidige variant – op enkele kleinigheden na – nauwelijks gewijzigd. Uitzondering is het prijskaartje dat met 3.200 euro is gestegen tot 94.600 euro. Niet dat we daarom lang getwijfeld hebben voor een volgend rendez-vous. Bestemming? Meilenwerk Düsseldorf.

2013_nissan_gtr_15

De laatste keer dat we een kortstondig bezoek brachten aan Meilenwerk Düsseldorf namen de we de Alfa 159 en Lancia Delta op dubbeldate. Ditmaal valt Nissan’s chef-d’oeuvre die eer te beurt. Dat we op de heen en terugweg nog enkele onbegrensde stukjes Autobahn kruisen is bovendien mooi meegenomen. Maar mochten we niet beter weten dan zou 1-FFI-346  zo maar eens een ’12 model kunnen zijn. Alle wijzigingen zijn per slot van rekening aan het oog onttrokken.

2013_nissan_gtr_17

Zo monteert Nissan nieuwe injectoren voor nog scherpere reacties op het gas doorheen het toerbereik, krijgen beide turbo’s een nieuwe overdrukklep en heeft het oliecarter een nieuw design zodat het blok nog beter is opgewassen tegen extreme zijdelingse G-krachten. Aan de binnenzijde profiteert vooral het dashboard van extra structurele verstevigingen. Iets wat tot minder vervelende bijgeluiden moet leiden. Tenslotte werd de ophanging rondom gefinetuned voor een tikkeltje meer comfort en precisie. Winst op de Nordschleiffe: 1,9s of een nieuwe rondetijd van 7:19.1 om precies te zijn. Tot zover de theorie.

2013_nissan_gtr_23

Want in de praktijk is de ervaring zo goed als identiek aan zijn voorganger. Het aantal pk’s (550 bij 6.400tpm) en Nm’s (632 tussen 3.200 en 5.800 tpm) zijn identiek gebleven. Dat dit exemplaar duidelijk minder afgeragd is dan onze vorige tester is dan weer mooi meegenomen. De aandrijflijn is net dat tikkeltje meer gepolijst, de differentiëlen minder recalcitrant. En ook vervelende kraakjes en piepjes schitteren ditmaal door afwezigheid. Ook als volautomaat doet deze R35 het net iets beter dan zijn voorganger. Maar nog veel liever neem je zelf het heft in handen via de vaste metalen schakelflippers.

2013_nissan_gtr_14

2013_nissan_gtr_202013_nissan_gtr_16

Je zou bijna vergeten dat de Borg Warner GR6-transmissie met dubbele koppeling niet hoeft onder te doen voor een PDK of Getrag Powershift (Mercedes SLS AMG/Ferrari California, 458 Italia, F12berlinetta, FF). Integendeel, de GT-R transmissie klinkt en voelt mechanischer aan dan pakweg Porsche’s Doppelkupplungsgetriebe terwijl de unit daarom niet inboet aan (reactie)snelheid. Waarom deze zo schittert terwijl de EDC-bak van de Clio RS zo te kort schiet is de vraag die op ieders lippen brandt. Het programmeerwerk is immers duidelijk aanwezig binnen het Renault-Nissan consortium.

2013_nissan_gtr_18

Op de heenweg presteert Godzilla dan ook helemaal zoals verwacht. Met moeiteloze acceleraties, een turbineachtige soundtrack en een relatief beperkt verbruik bij een kruissnelheid van 130km/h. Het interieur is op enkele specifieke plekken na nog steeds geen toonbeeld van verfijning, met relatief veel rij- en rolgeluiden en enkele afwerkingsmissers. Maar vooral het Bose-geluidssysteem doet afbreuk aan het kwaliteitsgevoel en presteert ronduit ondermaats.

2013_nissan_gtr_13

Gelukkig is de GT-R eerst een vooral een adrenalinejunk met maar een doel voor ogen: Snelheid. Ongebreidelde snelheid. Dan komt de R35 in zijn element en vallen alle puzzelstukjes in mekaar. Eenmaal de magische zwart/wit gestreepte bordjes gepasseerd mag hij het juk van zich afschudden en gaat het gas eindelijk helemaal richting schutbord. Collega Ken verwoordde het zo: ‘Met 2.500 toeren laat je het gros van de weggebruikers achter, met vijfduizend moeten de zogenaamde sportievelingen eraf terwijl de volle zevenduizend volstaan om half Monaco voor schut te zetten‘, en dat is twee jaar later niet anders.

2013_nissan_gtr_222013_nissan_gtr_19

Maar door enkel rechtdoor te knallen doe je het GT-R-chassis eigenlijk oneer aan. In de bochten is het resultaat zo mogelijk nog spectaculairder. Zolang het wegdek er biljartvlak bij ligt tenminste, want door zijn beperkte veerweg wordt het chassis al snel nerveus bij oneffenheden mid-corner. En dat vreet aan het vertrouwen. Het is het oud zeer van de GT-R en dat is ook nu niet anders. Gelukkig zijn de stalen remmen bij de les om de 1,8 ton zware geweldenaar terug in te tomen waar nodig. Alleen jammer dat het de potente V6 aan de soundtrack ontbreekt om ook bij meer modale snelheden te entertainen.

2013_nissan_gtr_09

Verder geniet ons brein vooral van de klassieke hydraulische servo en is het kicken op de zeeën koppel midden de toeren en de ongebreidelde turbopower helemaal bovenin de rev range. Het is ons een raadsel hoe Nissan de opvolger van de R35 ziet, maar nu reeds staat vast dat er batterijen en elektromotoren aan te pas zullen komen. Voor het zover is komt er gelukkig nog een hardcore Nismoversie die de reeks op passende wijze moet afsluiten.

2013_nissan_gtr_08

Aangekomen bij Meilenwerk mag de uitlaatlijn met typisch tikkend geluid afkoelen en kunnen we ons ogen de kost geven aan een mix van klassiek en modern temidden het oud rangeerstation. Van bescheiden Alfa Romeo Giulia‘s tot een Ferrari F40 of Murciélago Roadster, het staat er allemaal binnen handbereik. De toegang is bovendien gratis en je kan er ook nog eens lunchen temidden het indrukwekkend schouwspel. Dat de auto’s bovendien constant wisselen maakt dat ook hier een slecht excuus volstaat voor een volgend bezoek. Net als bij de GT-R dus.

2013_nissan_gtr_01

2013_nissan_gtr_072013_nissan_gtr_02

2013_nissan_gtr_042013_nissan_gtr_05

2013_nissan_gtr_03

[Foto’s: Pieter Ameye]

NISSAN GT-R R35 MY 2013

Plus Min
+ Meedogenloos efficient One trick pony

Weggecijferd

Motor 3.8 V6 Biturbo
Aandrijving 4×4 (boven de 10km/u)
Vermogen 550 pk
Koppel 612 Nm (632 Nm in overboost)
Gewicht 1.740 kg
Transmissie 6-bak, automaat dubbele koppeling
Acceleratie (0-100 km/h) 3,0 s
Topsnelheid 317 km/h
Gem. testverbruik 18,2 l/100 km
Prijs 94.600 euro

Verdict

9 op 10

2013_nissan_gtr_06