Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

‘De regels om het tot Future Classic te schoppen, staan niet in steen gegrift. Meestal is het een samengaan van opflakkerende interesse, aangespoord door populaire opiniemakers en ondersteund door stijgende prijzen op de tweedehandsmarkt’, schreef collega Ken bijna twee jaar geleden. En in die twee jaar hebben we geleerd dat aan die regels nog een extra argument toe te voegen is: opvolgers die niet meer helemaal bieden waar hun illustere voorganger om bekend stond.

P90053040

Daarom wil ik graag een lans breken voor de BMW E39 M5. Jazeker, ik ben me er volledig van bewust dat er een E28 M5 met bewerkte M1-motor bestaat en dat de E34 M5 de laatste handgemaakte 5-Reeks van de hand van Motorsport is. Maar gezien die eerste tot een van de zeldzamere M-producten wordt gerekend en die tweede de laatste Reihensechser in een M5 bevat, lijkt hun ‘classic’-status al bij voorbaat verzekerd.

Dat is minder het geval bij de E39 M5. Want hoewel echt goeie exemplaren met een relatief lage kilometerstand niet snel onder de 20.000 euro zullen duiken, zul je eerst tussen een hoop astronomische kilometerstanden en discutabele esthetische wijzigingen moeten zoeken voor je een geschikt exemplaar vindt. En hoewel die aftermarketvelgen en -verlagingen vaak de prijs naar beneden trekken, doen ze zwaar afbreuk aan wat eigenlijk nog een vrij sober gelijnde 5-Reeks was, en in de juiste kleurschakering (lees: geen Avus- of Le Mansblau) nog een behoorlijke sleeper.

P90053041

En dat is geen toeval: het atmosferische V8-blok van de M5 komt van dé E39-sleeper bij uitstek: de 540i. Die zag de boring en slag van zijn 4,4-liter worden vergroot tot 4,9-liter en het vermogen steeg van 286 tot 400pk. Ook de vering, demping, antirolstangen en het differentieel werden geüpgraded ten opzichte van de 540i, niet alleen om het weggedrag ten goede te komen, maar ook om het niet geringe gewicht van de M5 te maskeren.

P90053045

Valt er naast het sleeper-gehalte dan nog iets te zeggen voor de E39 M5? Jazeker: de laatste M5 met manuele zesbak (de E60 M5 kreeg slechts na lang aandringen van het Noord-Amerikaanse cliënteel een manuele bak), de enige met atmosferische achtcilinder (de E60 kreeg de geweldig klinkende V10, de huidige F10 de dubbel aangeblazen V8), en misschien wel de laatste M5 die zijn menner op een sportknop voor gasrespons en stuurgewicht na quasi volledig bij de zaak betrok: niet alleen met een dashboard dat op hem gefocust was, maar ook met een beheersbaar formaat (zeker in vergelijking met de forse F10), en – behalve de sportknop – wars van tig instelmodi voor ophanging, schakeltijden en rijhulp. Quasi volledig analoog dus. En daarom mijns inziens een klassieker in wording.