Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

2015_mini_cooper_14

Wie net zoals ons had gehoopt dat de nieuwe generatie MINI by BMW een doorslagje van de hoogst interessante Rocketman Concept ging zijn, is er officieel aan voor de moeite. Net zoals bij de tweede generatie groeit de MINI terug in alle richtingen, zijn er extra technologische snufjes, stijgen de prestaties en daalt het verbruik dankzij een nieuwe generatie motoren. Tot zover niets wereldschokkends. Tenzij op het vlak van de looks misschien, want die vragen ongetwijfeld gewenning.

2015_mini_cooper_07

2015_mini_cooper_042015_mini_cooper_05

Mathematisch gezien groeit de nieuwe MINI 98 millimeter in de lengte, 44 millimeter in de breedte en 7 millimeter in de hoogte. Dankzij de extra wielbasis (+28 millimeter) en een breder spoor (vooraan +42, achteraan +34 millimeter) profiteren de inzittenden van extra binnenruimte, inclusief 51 liter extra kofferruimte. Onderhuids werd de ophanging herzien voor minder onafgeveerd gewicht en extra chassis- en koetswerkstijfheid, terwijl achteraan een nieuwe multilink-achteras de aandacht trekt. Alle nieuwe MINI’s krijgen nu ook standaard elektromechanische stuurbekrachtiging, inclusief de snelheidsafhankelijke stuurservo Servotronic.

2015_mini_cooper_02

2015_mini_cooper_142015_mini_cooper_18

Ook standaard is het Dynamic Stability Control (DSC) met Dynamic Traction Control (DTC) en een elektronisch gesimuleerd sperdifferentieel (EDLC). Kopers van de MINI Cooper S zien dit standaard uitgebreid met Performance Control: een nieuwe afstelling van veren en dempers bovenop meervoudige steunlagers. Voor het eerst is er als optie ook MINI Dynamic Damping Control (MDDC) met elektronisch gestuurde adaptieve dempers.

2015_mini_cooper_06

2015_mini_cooper_202015_mini_cooper_16

Al even onvermijdelijk is de optie MINI Driving Modes met naast de standaardinstelling MID Mode ook nog SPORT en GREEN Mode, waarbij deze laatste in combinatie met de automatische versnellingsbak ook over een zogenaamde ‘coasting modus’ beschikt. Ondanks alle extre functies, uitrusting en veiligheidsuitrusting claimt MINI dat zowat alle versies minder op de weegschaal zetten dan hun voorganger dankzij extensief gebruik van onder andere metaallegeringen.

2015_mini_cooper_21

2015_mini_cooper_152015_mini_cooper_08

2015_mini_cooper_222015_mini_cooper_23

Toch is het het interieur dat de grootste wijzigingen heeft ondergaan. Zo zijn er nieuw weergave- en bedieningselementen met centraal display op de stuurkolom, terwijl de uit kluiten gewassen snelheidsmeter is ingeruild voor een tot 8,8 inch groot display met ‘kleurrijke LED-ring voor optische feedback‘. Starten doe je nu via een rode tuimelschakelaar en voor het eerst is er ook ‘key-less go‘ beschikbaar. Andere snufjes zoals een regensensor, Head-Up display, Park Distance Control, Driving Assistant met Active Cruise Control, comforttoegang, een elektrisch bediend glazen dak, dakrails, elektrisch verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, zetelverwarming en automatische airconditioning, zijn maar een greep uit de uitgebreide optielijst.

2015_mini_cooper_112015_mini_cooper_12

 

WEGGECIJFERD

MINI Cooper S

Viercilinder benzinemotor met MINI TwinPower Turbo- technologie (turbocompressor, directe inspuiting, volledig variabele kleppensturing, variabele nokkenassturing), Cilinderinhoud: 1.998 cm3. Vermogen: 141 kW/192 pk bij 4.700 – 6.000 t/min, Max. koppel: 280 Nm bij 1.250 – 4.750 t/min (300 Nm met overboost), Acceleratie (0–100 km/u): 6,8 seconden (automaat: 6,7 seconden), Topsnelheid: 235 km/u (233 km/u), Gemiddeld verbruik*: 5,7 – 5,8 liter (5,2 – 5,4 liter)/100 kilometer, CO2-emissie*: 133 – 136 g/km (122 – 125 g/km), emissienorm: EU6.

MINI Cooper

Driecilinder benzinemotor met MINI TwinPower Turbo- technologie (turbocompressor, directe inspuiting, volledig variabele kleppensturing, variabele nokkenassturing), Cilinderinhoud: 1.499 cm3. Vermogen: 100 kW/136 pk bij 4.500 – 6.000 t/min, Max. koppel: 220 Nm bij 1.250 – 4.000 t/min (230 Nm met overboost), Acceleratie (0–100 km/u): 7,9 seconden (automaat: 7,8 seconden), Topsnelheid: 210 km/u (210 km/u), Gemiddeld verbruik*: 4,5 – 4,6 liter (4,7 – 4,8 liter)/100 kilometer, CO2-emissie: 105 – 107 g/km (109 – 112 g/km).

MINI Cooper D

Driecilinder dieselmotor met MINI TwinPower Turbo- technologie (turbocompressor met variabele turbinegeometrie, Common Rail directe inspuiting, max. inspuitdruk: 2.000 bar), Cilinderinhoud: 1.496 cm3. Vermogen: 85 kW/116 pk bij 4.000 t/min, Max. koppel: 270 Nm bij 1 750 t/min, Acceleratie (0–100 km/u): 9,2 seconden (automaat: 9,2 seconden), Topsnelheid: 205 km/u (204 km/u), Gemiddeld verbruik*: 3,5 – 3,6 liter (3,7 – 3,8 liter)/100 kilometer, CO2-emissie*: 92 – 95 g/km (98 – 99 g/km), emissienorm: EU6.