Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Inclusief: Video met het verhaal achter de ontwikkeling in de comments

nissan gt-r nismo

‘Mocht er enig causaal verband bestaan tussen de features die op DRIVR verschijnen en de lancering van sportieve opvolgers, dan moeten we dringend meer modellen gaan testen’, was het eerste dat bij me opkwam toen ik gisteren Godzilla en Nismo nog in dezelfde zin kon lezen. Want na de overtreffende trap van de S-klasse (S65 AMG), toont Nissan ons nu de ultieme GT-R.

nissan gt-r nismo

nissan gt-r nismo2014_nissan_gtr_nismo_12

Als het enige geruststelling kan zijn: ‘je zal geen flauw excuus meer moeten verzinnen om de sleutel op te eisen’. Het dubbelgeblazen V6 3.8-liter krachtblok krijgt er dankzij een vernieuwd in- en uitlaatsysteem, betere afstelling van de ECU en grotere turbo’s uit het GT3-circuitmodel, maar liefst 50 additionele paarden en 20Nm bij. Al is Nissan er nog niet volledig van overtuigd dat het totaal van 600 pk en 652Nm koppel geen risico meebrengt voor schade aan de automatische zesbak met dubbele koppeling.

2014_nissan_gtr_nismo_092014_nissan_gtr_nismo_10

2014_nissan_gtr_nismo_14

2014_nissan_gtr_nismo_082014_nissan_gtr_nismo_13

Waar ze wel zeker van zijn, is het nieuwe Nordschleife-record. Dankzij een grote dosis carbon, inclusief splitter vooraan en weinig subtiele achterspoiler, perken ze het gewicht maar liefst 65kg in terwijl het nieuwe aeropakket voor 100kg extra downforce zorgt bij 300km/h. Tweaks aan het chassis met onder meer Bilstein DampTronic dempers, nieuwe dubbele wishbones en een dikkere antirolstang achteraan, zouden meer vertrouwen moeten geven in de cockpit die nieuwe Recaro’s en een met alcantara overtrokken sportstuur krijgt.

Neem daar nog eens bij dat de twintigduimers omgeven zijn door 255/40RF-20 Dunlop SP Sport Maxx GT 600 DSST-rubber en een rondje Nürburgring lukt je in 7:08.69. Tenminste als ook het Track-pack-bolletje gekleurd staat en er Michael Krum op je paspoort prijkt. Ten slotte zou de toevoeging van die Nismo-badge en Track-pack de som van 148.000 euro niet mogen overstijgen. Een flinke meerprijs tegenover de standaard GT-R. Maar zolang de vlieger ‘sneller dan alles wat goedkoper is, en goedkoper dan alles wat sneller is‘ nog steeds op. Kortom, een waardige afsluiter voor het hoofdstuk R35.