Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De dag dat Mercedes een volwaardige AMG-versie van de nieuwe A-Klasse wou, zijn ze in Affalterbach koortsachtig aan een Clio V6-geïnspireerde V8 met middenmotor beginnen sleutelen. Althans, zoiets stel ik er me bij voor. Dat het uiteindelijk zo’n vaart niet is gelopen, is dan weer logisch. Net zoals alle andere W176’s is deze über-A hoofdzakelijk voorwielaangedreven en ligt er een dwarsgeplaatste viercilinder in. Al is dat hier wel een met meer specifiek vermogen dan de McLaren MP4-12C.

2013_mercedes_a45_amg_12

360 pk en 450 Nm uit een drukgevoede 2.0 viercilinder. Brute cijfers die we tot op heden associeerden met gekietelde Japanse homologatiespecials uit de rallywereld, maar niet met een Duitse hatchback. Laat staan een met volwaardige AMG-badge op de kofferklep. Maar het siert de ingenieurs bij AMG dat ze alles uit de kast hebben gehaald om van de A45 AMG een even groot statement te maken als de andere afgeleiden. Alleen is er dat aan de buitenkant niet echt aan te zien.

2013_mercedes_a45_amg_19

Op specifieke Turbo AMG-badges en rechthoekige in plaats van ovalen uitlaatmonden na, valt de A45 AMG nauwelijks van zijn mindere broertjes met AMG-look te onderscheiden. Het is maar waar je voorkeur ligt. Want die wolf-in-schaapskleren-aanpak geeft de A45 een zekere anonimiteit die de andere weggebruikers nooit zou doen vermoeden welk prestatiepotentieel er onder de kap huist. Nul tot honderd in 4,6 s dankzij launch control (of ‘Race Start’ in AMG-jargon) en een begrensde top van 250 km/u. Cijfers die tot nog niet zo heel lang geleden waren voorbehouden voor de koninginnenklasse.

2013_mercedes_a45_amg_15

2013_mercedes_a45_amg_18A-Klasse

Stationair kan de viercilinder zijn bescheiden aard niet helemaal verbergen, en ook door de toeren klinkt de turbomotor eerder efficiënt dan spannend. Maar bij het opschakelen in hoge toeren programmeerden de ingenieurs extra luide ploffen in de uitlaat, waardoor het allemaal iets specialer aanvoelt dan je zou vermoeden. De echte sensatie zit hem uiteraard in het vermogen. Dat voelt onderaan de toeren weliswaar nooit zo spectaculair als de 360 pk en 450 Nm laat vermoeden, maar maakt indruk eenmaal de redline in zicht komt. Dankzij de Haldex-vierwielaandrijving (identiek aan dat van de RS3) kom je bovendien zelden of nooit in problemen, is er nauwelijks tractieverlies en rijdt de A45 ongeacht de ondergrond op rails.

2013 Mercedes-Benz A 45 AMG UK

2013_mercedes_a45_amg_052013_mercedes_a45_amg_04

Mercedes’ automatische Speedshift 7-bak met dubbele koppeling maakt het bovendien kinderlijk eenvoudig om op korte tijd het beste uit het chassis te halen. Gelukkig zijn de ruim bemeten stoppers maatje 380 mm (voor) en 350 mm (achter) op hun taak voorzien, en maken ze keer op keer indruk met grote hoeveelheden stopvermogen. De harde ophanging is dan weer minder aangenaam bij lage snelheden, maar toont gelukkig substantie wanneer het tempo de hoogte ingaat en wordt evenredig beter. En ook het stuur laat relatief weinig steken vallen. Het mag dan wel niet uitblinken in termen van stuurgevoel, maar slaagt er wel in om de A45 iedere meter gefocust te doen aanvoelen. Ook bij lage snelheden.

De vraag is: hoe verhoudt deze A45 zich tegenover rechtstreekse (en onrechtstreekse) concurrenten? In absolute cijfers steekt de wilde Duitser alles en iedereen naar de kroon, al is de M135i (xDrive) speelser, terwijl de nieuwe Audi S3 absoluut vermogen te kort komt. De Mégane RS Cup is dan weer substantieel lichter maar mist badge-appeal. Bovendien loert ook de tweedehandsmarkt om de hoek met de BMW 1M Coupé en Audi RS3, een auto die qua concept en uitvoering nog het dichtst in de buurt komt van de A45, maar wel een beduidend betere soundtrack heeft dankzij zijn turbo vijfcilinder. Keuze genoeg met andere woorden.

MERCEDES-BENZ A45 AMG (W176)

Plus Min
+ Zet de prestaties neer – Funfactor (?)

Weggecijferd

Motor 2.0 viercilinder, twin-scroll turbo
Aandrijving 4×4 (niet permanent)
Vermogen 360 pk (6.000 tpm)
Koppel 450 Nm (2.250 – 5.000 tpm)
Gewicht 1.445 kg
Transmissie 7-bak, automaat, dubbele koppeling
Acceleratie (0-100 km/h) 4,6 s
Topsnelheid 250 km/h (elektronisch begrensd)
Gem. testverbruik 10,2 l/100 km
Vanafprijs 48.642 euro

Verdict

8 op 10