Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vraagje: wat was ‘s werelds eerste (productie)auto met middenmotor? De Lamborghini Miura? De De Tomaso Vallelunga? Geen van beide. Want die eer ging in 1962 naar het geesteskind van de Fransman René Bonnet. Bonnet, ingenieur van opleiding, racecoureur en een man met visie, klopte daarmee de gevestigde waarden maar laakte het zakelijk inzicht om van de Djet ook een commercieel succes te maken. Als gevolg zijn de Djets niet alleen historisch belangrijk, maar ook erg zeldzaam.

rene bonnet djet

De eerste keer dat ik met de Djet in aanraking kwam, was tijdens een retourtje Zuid-Frankrijk. Bij het passeren van het dorpje Romorantin toonden bordjes de weg naar het Museé de l’Espace automobiles Matra. Aangezien het woordje Matra een belletje deed rinkelen vanwege de legendarische V12-Formule 1-motoren, en later ook de productie van de driezits Bagheera (later Murena), Renault Espace en Avantime, leek het me een bezoekje waard.

Het museum dat is ondergebracht in een deel van het oude fabriekspand, stelde allerminst teleur. De collectie is uitgebreid en eclectisch, met allerlei curiosa en unieke concepten zoals een prototype Bagheera met experimentele U8-motor of de al even unieke RenaultSport Espace F1. Er staan zelfs elektrische concepts van toen die nog lang niet zo vanzelfsprekend waren. En daar kwam ik voor het eerst in contact met de ‘Djet’ en de naam René Bonnet.

musee_matra_05

musee_matra_06musee_matra_03

musee_matra_01

musee_matra_07musee_matra_02

musee_matra_04

Bonnet startte zijn carrière samen met Charles Deutsch. Onder de noemer D&B bouwden de twee tussen 1946 en 1961 samen auto’s in het stadje Champigny-sur-Marne, voornamelijk met geleende techniek van Panhard en Citroën. Maar door een financieel dispuut stopte de samenwerking in ’61, waardoor Bonnet zich kon concentreren op een eigen sportwagen. Hij sloot een deal met de industriegroep Matra (Mécanique, Aviation et Traction), die zich drie jaar later ook zou concentreren op het bouwen van race- en sportauto’s, en mocht in ruil voor zijn expertise gebruik maken van Matra’s productiesite in Romorantin.

rene bonnet djet_04

Door zijn jarenlange ervaring als coureur besloot Bonnet voor de ideale setup te kiezen met middenmotor en dubbele wishbones rondom. Ook schijfremmen waren van de partij. De meeste techniek was afkomstig van Renault, met onder andere de motor van de Renault 8 en de versnellingsbak van de Renault Estafette. Maar waar mogelijk is de Djet uniek. De naam is dan weer afgeleid van het woord ‘Jet’, of straaljager, maar Bonnet had schrik dat de Fransen dat niet goed zouden kunnen uitspreken, waardoor hij er een ‘D’ aan toevoegde.

rene bonnet djet_06rene bonnet djet_07

rene bonnet djet_12rene bonnet djet_11

rene bonnet djet_09rene bonnet djet_13

Een commercieel succes is de Djet echter nooit geweest. Daarvoor was hij niet alleen te duur (vergelijkbaar met een Facel Vega), maar miste de badge ook de prestige van de gevestigde waarden, was zijn kunststof carrosserie (tevens een primeur) te weinig gepolijst en de aandrijflijn niet exotisch genoeg. Uiteindelijk bouwde Bonnet 167 exemplaren (Djet I, II en III) vooraleer Matra de kans zag om de patenten over te nemen en de Djet te updaten. Matra zou uiteindelijk 1.495 Matra Bonnet (D)jets slijten vooraleer de firma overstapte naar de 530.

rene bonnet djet_03

Het exemplaar dat recent in de Nederland te koop stond, was dus zo’n originele Djet II (1 van de 24), en zag er gezien zijn leeftijd nog erg goed uit. Dat hij uiteindelijk voor het winnende bod van 22.623 euro van eigenaar is gewisseld, toont aan dat de autootjes voorlopig niet de erkenning krijgen die ze verdienen. Maar het zal zijn nieuwe eigenaar worst wezen. Benieuwd waar deze terug boven water komt.

History of this car

This car was build at the Bonnet factory and was april 5 1964 for the first time on the road. First owner was Sir Trosch ( Probably Serge Trosch)
Chassisnumber 1106 and bodywork number 202 .

This car is an Djet II with ” rally ” specifications

As far as we can see it contains the original Gordini Engine.

The original color should be ” bleu cascade bande jaune” (Cascade blue with yellow striping)

This is the only example witch [sic] was painting in above mentioned colors

Just 24 Djet II cars were build !!

Engine is unique, not only Gordine but first owner (sir Trosch) had the engine tuned by G. Collomb.

This car was imported to the Netherlands in the year 1967. Meanwhile The Rene Bonnet factory was sold and this car was lisenced under “Matra Djet” So at the Dutch papers this car is a Matra Djet insted of an Rene Bonnet. Clear it is a Rene Bonnet.

Car was restored during the 1980’s and was repainted in this color. It is in the use on a new paintjob, although it looks great, but will be even better in original coloring.

Technical condition: , chassis treated well getectyleerd, all electrical parts are working as they should.

Engine runs perfect.

Minor is that the clutch or gearbox needs to be synchroned, gearbox shifts not proberly but can be used.

Interior is clean and complete.

Car has “Graku Holland” wheels witch [sic] are rare and hard to find these days. Some spare parts for the wheels as well.

Manual (maintainance) book and lot of paperwork are with the car.

[Originele advertentie: Ebay]