Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als er één auto is die het imago van Dacia naar een hoger elan heeft getild, is het de struise Duster wel. De combinatie van een relatief expressief uiterlijk met afdoende offroadprestaties – al dan niet in 4×4-trim – en een lage vanafprijs was niet geheel onverwacht de sleutel tot succes. Drie jaar later is het tijd voor een gedegen update met voornamelijk extra raffinement en (veiligheids)uitrusting.

2014_dacia_duster_10

Voor elke liefhebber van de Duster vind je minstens een tegenstander. Voor de ene was het een welgekomen prijsbreker onderaan de SUV-ladder, voor de andere het toppunt van de zinloze verSUVificatie van ons wagenpark. Maar aangezien de Duster ook off-road uit de voeten kan en de bewezen (Renault)techniek veel waar voor zijn geld biedt, zien we dat graag door de vingers. Zo viel er met de Logan 1.0-driecilinder benzine die we vorig jaar reden zelfs nog best wat lol te beleven vanwege zijn lichtvoetigheid, de eerlijke controls en de extra snufjes die de Logan intussen mijlever distantiëren van de eerste generatie uit 2004. Bij de Duster zijn de verschillen iets minder ingrijpend, aangezien hij nog maar van in 2010 in de showrooms staat. Al zijn ze daarom niet minder relevant.

2014_dacia_duster_04

2014_dacia_duster_022014_dacia_duster_03

Dusters van het modeljaar 2014 krijgen nieuwe en opvallende lichtclusters, een hertekende grille met alu-look en uit de kluiten gewassen dakbogen met DUSTER-insigne die goed zijn voor een daklast tot 100 kg. Belangrijker zijn echter de wijzigingen binnenin en achter de schermen. Betere (deur)rubbers en extra geluidsisolatie zorgen voor merkelijk meer geluidscomfort binnenin, terwijl een nieuw dashboard en dito meubilair het interieur naar een hoger elan tilt.

2014_dacia_duster_12

Dat laatste valt meteen op wanneer we de 1.5 dCi in 110 pk-trim over de autoroutes nabij Marseille sturen. Vooral het windgeruis is drastisch afgenomen, waardoor de kwaliteitsbeleving er merkbaar op is vooruitgegaan. De zelfontbrander is ondanks de extra geluidsisolatie nog steeds geen toonbeeld van raffinement, maar profiteert van de nu standaard zesbak met gunstigere verzetsratio’s. Niettemin moet je onder bepaalde omstandigheden nog steeds noodgedwongen een verzet of twee terug. Een 130 pk-versie had daarom niet misstaan, maar die is volgens Dacia vanwege zijn meerprijs voorlopig niet aan de orde.

2014_dacia_duster_16

Minder fraai wordt het wanneer we de A-wegen inruilen voor kronkelende départementales. De combinatie van de hoge carrosserie, een vaag stuur en een relatief zware dieselmotor doen de Duster tegenspartelen. Niet dat Duster-cliënteel op zoek gaat naar sensaties in de bochten, maar op dat vlak doet de nieuwe en 125 pk sterke 1.2 TCe het een pak beter. Stiller, geraffineerder en vooral minder zwaar op de neus moet de topmotorisatie nauwelijks onderdoen voor de 35 Nm extra koppel van de 110 pk sterke diesel (205 vs 240 Nm). Toch zullen bij ons de meeste klanten nog steeds kiezen voor de dieselunit, vanwege lagere verbruik- en CO2-cijfers. Zo ligt het opgegeven verbruik van de 1.5 dCi nu bij minimaal 4,7 liter/100 km, waar dat bij de benzines tussen de 6,3 en 7,2 liter/100 km schommelt. Al mag je er in de praktijk al snel een liter of twee bij optellen.

2014_dacia_duster_05

2014_dacia_duster_142014_dacia_duster_13

De grote aandachttrekker is natuurlijk het geüpdatete interieur dat dankzij een nieuwe grabbelbeurt in de magazijnen van Renault voor een aanzienlijke sprong voorwaarts tekent. En ook Dacia’s gevierde MediaNAV-infotainmentsysteem is van de partij, zij het ietwat ongelukkig (lees: te laag) geplaatst in de middenconsole. Het doet zijn werk opnieuw voortreffelijk, met niet alleen duidelijke navigatie maar ook Bluetooth-handenvrije telefonie en zelfs Bluetooth-audiostreaming. Nog steeds een weggever voor de prijs van 250 euro. Het nieuwe meubilair stelt weliswaar nog steeds teleur. Rechtstreeks overgenomen uit de nieuwe Sandero geven ze net zoals vroeger nog steeds te weinig steun (zowel verticaal als lateraal), maar zijn er wel nieuwe bekledingen. Tot en met leder op het hoogste uitrustingsniveau ‘Prestige’.

2014_dacia_duster_07

2014_dacia_duster_092014_dacia_duster_08

Eén op drie Dusters in ons land beschikt over de optionele vierwielaandrijving, die tot 50% van het koppel permanent naar de achterwielen stuurt. Het systeem, dat onder andere ook op Nissans X-Trail beschikbaar is, wordt elektronisch gestuurd via een draaiknop met drie modi: ‘2WD, Auto & Lock’. Op een speciaal aangelegd parcours met verschillende uitdagende hindernissen trok de Duster zich zonder veel moeite uit de slag. Een handige antistallfunctie voor de motor, in combinatie met een kort eerste verzet, bleek ruim voldoende voor een vlekkeloos parcours. Al zou de tweewielaangedreven versie er naar verluidt ook zijn in geslaagd om een rondje af te leggen. Best indrukwekkend, temeer omdat 4×4-Dusters geen speciale banden aangemeten krijgen.

2014_dacia_duster_06

Al bij al is de nieuwe Duster dus vooral meer van hetzelfde met meer standaarduitrusting (o.a. ESP), zuinigere motoren en vooral een pak extra comfort, dankzij de extra geluidsisolatie. Hoewel het interieur er in het bijzonder op vooruit is gegaan, blijft het meubilair wel een pijnpunt over lange afstand. Maar aangezien de prijzen min of meer identiek zijn aan die van zijn voorganger, valt dat de Duster te vergeven. Alleen jammer dat de 4×4-versie pas vanaf 18.400 euro (weliswaar standaard met Lauréate-uitrusting) in de catalogus staat. Niet dat het verder veel uitmaakt, want ze zullen net als voorheen niet aan te slepen zijn.

[Foto’s: Pieter Ameye, Dacia]

DACIA Duster 1.5 dCi 110 4×2

Plus Min
+ Waar voor je geld
– Flinke meerprijs 4×4

DACIA Duster 1.2 TCe 125 4×2

Plus Min
+ Meer verfijning – Tegenover een hoger verbruik

Weggecijferd

Dacia Duster 1.5 dCi Dacia Duster 1.2 TCe
Motor 1.5, 4-in-lijn diesel, turbo 1.2, 4-in-lijn benzine, turbo
Aandrijving Voorwielen Voorwielen
Overbrenging 6-traps, manueel 6-traps, manueel
Vermogen 110 pk (@ 4.000 tpm) 125 pk (@ 5.250 tpm)
Koppel 240 Nm (@ 1.750 tpm) 205 Nm (@ 2.000 tpm)
Gewicht 1.205 kg 1.202 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 12,2 s 10,4 s
Topsnelheid 156 km/u 175 km/u
Gem. normverbruik 4,8 l/100 km 6,3 l/100 km
C02-uitstoot 127 g/km 145 g/km
Vanafprijs 16.400 euro 15.700 euro

Verdict

Duster 1.5 dCi 6 op 10
Duster 1.2 TCe 7 op 10