Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Was het iemand opgevallen dat de BMW Z4 er sinds begin dit jaar anders uit ziet? Ons evenmin. Voor de esthetische wijzigingen mag dan wel een vergrootglas nodig zijn, de motorische wijziging valt niet te negeren: dakloos rijden begint in de BMW Z4 voortaan vanaf de sDrive 18i, die zich als instapper vanaf 34.600 euro in je garage parkeert.

BMW Z4

BMW Z4BMW Z4

En het moet gezegd: in Valencia Orange (720 euro), op negentienduimers (685 euro) en met zwart-oranje lederen interieur en streepjes alcantara ziet deze sDrive 18i er verdomd netjes uit. Dat je voor die configuratie meteen in de optiepakketten moet duiken (1.830 euro voor Design Pure Traction en 4.090 euro voor het M-sportpakket), is er helaas bij te nemen. Het resultaat is dan weer wel een uiterst genietbare rijomgeving, met een oogstrelende boordplank, lage zitpositie, hoge middentunnel en gordellijn en – alweer obees – M-sportstuur.

Dat er voor tweaks in de rijdynamiek eveneens moet worden opgelegd, is evenmin te vermijden. De adaptieve M-sportophanging (als onderdeel van het Performance Pack, dat onder meer nog goed steunende sportstoelen toevoegt) kwijt zich zonder meer degelijk van z’n taak, door de balans ook in de strafste stand nog voldoende naar ‘comfort’ te doen overhellen, en door de koets van de 1.470 kg zware Z4 – die door de naar achter geschoven rijpositie zwaarlijviger oogt dan ze in wezen is –met een aanvaardbare en progressieve dosis rol in check te houden. De Servotronic (255 euro) blinkt daarbij uit in feedback noch consistentie, al legt de unit in de Sport- en Sport+-modus van de Driving Experience Control genoeg gewicht in de schaal om vertrouwen te tanken.

BMW Z4

BMW Z4BMW Z4

Dat naast stuurgewicht ook gasrespons ten noorden van de Comfort-modus wordt aangescherpt, is bijzonder welgekomen, want de toegeknepen tweeliter met enkele twinscroll uit de 20i laat ondanks 240 koppelmomenten (tussen 1.250 en 4.400 tpm) en 156 hengsten (bij 5.000 tpm) een karakteristiek turbozetje in de rug achterwege. De chrono’s (7,9 s en 221 km/u) hinken dan ook iets achterop ten opzichte van de 20i (6,9 s en 235 km/u voor 270 Nm en 184 pk), maar worden begeleid door een aangename voorgeprogrammeerde soundtrack, inclusief lichte burble bij de overrun.

Om te linkerbaanvakken tik je dus beter een verzetje lager aan, al verdwijnt de inspiratie naarmate de soundtrack toeneemt en de toerennaald hoger klimt. Doe het dus enkele tienden rustiger aan, want dan is de BMW Z4 sDrive 18i een uiterst genietbare Z4 om alfresco te rijden en is zijn bestaansrecht als instapmodel perfect te valideren. Sportieve instappers doen er echter goed aan om 2.500 euro op te leggen voor de alertere 20i, al houden ze maar beter nog wat extra eindejaarspremie achter de hand voor de optielijst.

BMW Z4 sDrive 18i

Plus Min
+ Comfortabele CRUISR – Niet de scherpste

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbo
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 156 pk
Koppel 240 Nm
Gewicht 1.470 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 7,9 s
Topsnelheid 221 km/u
Gem. testverbruik 10,9 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km
Prijs 34.600 euro

Verdict

7 op 10