Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

porsche macan

De laatste viercilinder waarop een Porsche-embleem prijkt dateert van 1995, ligt voorin een 944 S2 en 968, en is met een inhoud van 3.000 cc een van de grootste in z’n soort. Nu, bijna tien jaar later, wordt de term viercilinder terug gesignaleerd in het kamp van Stuttgart, maar dan in verband met het nieuw Le Mans Prototype en Porsche’s nieuwste, Macan.

Voor zijn terugkeer naar het Circuit de la Sarthe zet Porsche dus in op geheel nieuwe viercilinder die geassisteerd wordt door hybridetechnologie. Concrete details of cijfers schitteren voorlopig door afwezigheid, maar als we de Duitsers mogen geloven zal Audi’s R18 – ondanks twee extra cilinders – mogen oppassen – Niet dat we anders hadden verwacht natuurlijk. Van directe injectie en een recuperatiesysteem genre K.E.R.S. mogen we wel al zeker zijn. Rest ons nog de afweging of de WEC racer gevoed zal zijn door benzine of diesel. De meningen verschillen sterk. Maar het mysterieuze TDFi-logo dat opduikt in bovenstaande video (0:45 s) doet vermoeden dat die laatste aan het langste eind heeft getrokken.

porsche macan

Verder trekt hoofd van R&D Wolfgang Hatz de lijn graag door naar de productiemodellen: ‘This also leads to further improvements of the entire hybrid technology in our production cars. Ultimately, our customers will benefit the most.’ Volgens Dr. Thomas Casper zou de lancering van de Macan ook een geblazen 2.0-liter viercilinder met minstens 220 pk inhouden. Dat we deze motor niet veel later ook in de Boxster en Cayman zullen terugvinden, lijkt evident. Benzine of diesel, een vierciliner Porsche staat zo goed als zeker op de agenda. En mocht de LMP1 volgend jaar meteen de overwinning pakken, dan valt een seriemodel met (hybride) viercilinder net iets makkelijker te slikken. Wedden dat de marketingafdeling de kaarsjes reeds klaar heeft staan?