Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hij is groter, lichter, efficiënter, sneller en slimmer dan ooit. Daarmee scherpt de nieuwe Mercedes C-Klasse de degens voor de rechtstreekse confrontatie met de concurrenten van BMW, Audi en binnenkort ook Jaguar. De vierde generatie C is dan ook een en al technologie. Hoog tijd voor een uitgebreide kennismaking.

Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic

Of Mercedes niet per abuis een badge nieuwe S-Klasse-foto’s had doorgestuurd? De nieuwe C-Klasse speelt vrij opvallend leentjebuur bij zijn grote broer en het ontwerp neemt in de flanken zelfs wat van de CLA mee. Het resultaat is een erg lage Cw-waarde van 0,24 terwijl het gewicht met maar liefst 100 kg daalt dankzij uitvoerig gebruik van aluminium en andere lichtgewichtmaterialen. Tegelijk werd de C-Klasse 95 mm langer (waarvan 80 mm extra wielbasis) en 40 mm breder. Weinig verrassingen met andere woorden, maar daarom niet minder geslaagd. Want binnenin is de C bespoke met een strak en fris interieur dat (mits je uiteraard enkele opties aanvinkt) een aangename plaats om vertoeven lijkt. Voor het eerst is de C-Klasse beschikbaar met Mercedes’ Comand infotainmentsysteem. Inclusief touchpad en tal van opties die tot voorheen voorbehouden waren voor modellen hogerop het gamma.

Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic

Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallicMercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau

Denk daarbij aan onlineconnectiviteit, radargestuurde cruise control, Attention Assist (waarschuwing bij tekenen van vermoeidheid), Collision Prevention Assist Plus met BAS Plus (uitgebreide adaptieve noodremhulp), rijstrookassistent, actieve parkeerhulp, verkeersbordassistent en Grootlichtassistent Plus voor wie voor de full LED-lichtsetup kiest. Ook opvallend: een tunneldetectiesysteem dat via lokalisatiegegevens van de GPS de aanvoer van buitenlucht automatisch afsluit bij het inrijden van een tunnel.

Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau

De nieuwe C-Klasse komt standaard op klassieke stalen veren en dempers waarbij je kunt kiezen voor drie verschillende setups. Comfortophaning, Avantgarde-ophanging of de met 15 mm verlaagde sportophanging. Voor het eerst is de C-Klasse dan weer beschikbaar met Mercedes’ Airmatic-luchtophanging.

Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau

Voorlopig is de W205 beschikbaar met twee benzines (C180 – 32.549 euro en C200 – 36.421 euro) en een diesel (C220 Bluetec – 37.389 euro) terwijl krachtigere (AMG-) versies en een hybride C300 Bluetec diesel de catalogus later nog zullen vervolledigen. Zelfs schakelen kan ten slotte via een handgeschakelde zesbak of met Mercedes’ 7G-Tronic Plus automaat. De nieuwe C-Klasse zal te bewonderen zijn op de Mercedesstand van het nakende autosalon van Brussel dat loopt van 16 tot 26 januari. Spelen met de configurator kan hier.