Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat de vlag niet noodzakelijk de lading dekt bewijst de nieuwe Peugeot 308. Zelfde naam, maar een compleet nieuwe auto waarbij kosten nog moeite werden gespaard om definitief te breken met zijn slaapverwekkende voorganger(s). Maar omdat we de Franse promopraatjes niet zomaar willen papegaaien, wilden we la nouvelle Trois Cent Huit uiteraard vooral zelf van achter het stuur beleven.

2014_peugeot_308_20

Laten we er maar geen doekjes om winden, hij is goed, erg goed zelfs. Weg is de vreemde zitpositie, weg is het groteske dashboard en weg is het stuur dat vooral bij buschauffeurs een belletje deed rinkelen. In de plaats heeft de 308, in navolging van de 208, een piepklein exemplaar dat je verplicht om er boven te kijken om de tellers af te lezen. Bovendien ‘werkt’ het stuurtje een pak consistenter van lock to lock dan dat van de 208 waardoor de voortrein niet zo nerveus aanvoelt. En dat schept vertrouwen. Met de zetel laag en het stuurtje verticaal geeft de aangename cockpit keer op keer zin tot sturen. Het is wel eens anders geweest.

Van de 92pk sterke 1.6 HDi instapper zijn we dan weer minder wild. Prima voor dagdagelijks (stads)verkeer en bijzonder zuinig (lang geleden dat we de testweek nog eens afsloten op een gemiddelde van 5,1l), maar eerder ‘net voldoende’ dan ‘aangenaam vlot’. Dezelfde unit met 115pk lijkt ons daarom beter geschikt. Zeker omdat die laatste een 6-bak krijgt daar waar de 92pk-versie het met een minder interessant gespreide vijfbak stelt. Maar dat er desondanks een matige 0 tot 100 van 11,3 en een top van 183km/h zowaar nog iets van lol te beleven valt achter het stuur, bewijst dat het intrinsiek goed zit met deze 308.

2014_peugeot_308_40

2014_peugeot_308_042014_peugeot_308_34

De keuze voor een crashdieet is mede de sleutel tot succes. 140kg lichter en een lager zwaartepunt laten zich duidelijk voelen. Vooral op de neus voelt de nieuwe 308 als een revelatie en distantieert hij zich mijlenver van zijn voorganger die zelfs in GTi-livrei niet kon overtuigen. Basisversies (zoals de onze) stellen het tenslotte met een eenvoudige en kostenbesparende achterophanging terwijl krachtigere motorisaties een volwaardige onafhankelijke achterophanging krijgen. Maar als een echte handicap beschouwen we dat niet. Remschijven rondom zijn dan wel weer standaard net als een uitgebreide veiligheidsuitrusting.

Over de afwerking en de gebruikte materialen kunnen we kort zijn: een heuse sprong vooruit en vooral een stuk meer uniform doorheen het interieur. Misschien nog niet 100% op het niveau van dze Germans, maar storen doet het niet. De knoppenvrije lay-out zorgt voor een strakke en gebruiksvriendelijke boordplank die opnieuw breekt met die van zijn voorganger – Al hadden fysieke knoppen voor de verwarming nu niet misstaan.

2014_peugeot_308_33

Het zijn details want we onthouden vooral dat de 308 danig stuurt dat zelfs een 92pk sterke instapdiesel de pret niet vergallen kan. Over de anonieme looks zijn we minder enthousiast, maar dat maakt ieder voor zichzelf uit. De sterke basis voorspelt bovenal veel goeds voor de dynamische capaciteiten van de op til staande GTi-versie. En ook een krachtigere R-versie staat momenteel op de planning.

PEUGEOT 308 1.6 HDi 92

Plus Min
+ Totale transformatie – Uiterlijk mocht expressiever

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn, turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 92 pk (@ 4.000 tpm)
Koppel 230 Nm (@ 1.750tpm)
Gewicht 1.340 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,3 s
Topsnelheid 183 km/u
Gem. testverbruik 5,1 l/100 km
CO2-uitstoot 95 g/km
Prijs 21.850 euro

Verdict

7 op 10