Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als er iets is waarmee we de sportieve line-up van Nissan kunnen associëren, dan moet het wel zijn absurde ‘speed for money‘-ratio zijn. Huistuner Nismo probeert op datzelfde elan door te gaan en komt na de ietwat brave Juke Nismo en hardcore GT-R ook met een 370Z naar buiten die au sérieux wil worden genomen. Maar of enkele subtiele aanpassingen ook effectief leiden tot de ultieme ‘Z‘?

Nissan 370Z Nismo

Al zou de term subtiel hier wel eens lichtjes misplaatst kunnen zijn. Gelukkig maar dat achter het krachtige design – althans, zo omschrijft Nissan het – ook substantie zit. Zo zorgt de omlaag getrokken spoilerlip met functionele splitter voor betere luchtcirculatie en onderstroom, terwijl die enorme achterspoiler en diffuser achteraan extra downforce genereren. Daardoor is de Nismo vooraan 160 mm langer, terwijl de kont 25 mm breder is. Tweaks die zorgen voor betere stabiliteit op hoge snelheid. Tel daar nog enkele forse ventilatiesleuven, rode sierstrepen en twee gigantische uitlaten bij op, en het is duidelijk dat het deze Nismo menens is.

Nissan 370Z Nismo

Nissan 370Z NismoNissan 370Z Nismo

Nissan Motorsport zorgt er met andere woorden maar beter voor dat we geen gezichtsverlies lijden met onze Fast-&-Furious-mobiel. Gelukkig herbergt de lange neus een geherprogammeerde ECU en een getrimd uitlaatspruitstuk voor verminderde tegendruk. Kleine aanpassingen die het vermogen van de 3.7-liter V6 met respectievelijk 16 en 8 eenheden doen stijgen tot 344 pk en 371 Nm, maar vooral zorgen voor meer punch onderin. 0 naar 100 klok je daardoor een tiende sneller af (5,2 s), waarna de elektronische begrenzer pas ingrijpt bij 250 km/u. Niettegenstaande de lichte vermogensklim voelt de VQ37VHR V6 onderin de toeren nog steeds intrinsiek lui aan. Een euvel dat de beperkte motortuning niet heeft kunnen verhelpen.

Nissan 370Z Nismo

Hyperalert zijn dan weer de sensoren op de koppeling en de pook van het Sycro-Revsysteem. Die anticiperen elke beweging van linkervoet en rechterhand met precieze stoten tussengas. Voor sommige hardcore-DRIVRs ongetwijfeld een overbodige luxe, voor anderen een extra veiligheid bij het snellere bochtenwerk. Je zou niet de eerste zijn die – zelfs op kurkdroog en biljartvlak wegdek – een pirouette draait bij het nonchalant terugschakelen met stuurinslag.

Nissan 370Z Nismo

Iets wat in de juiste omstandigheden uiteraard ook de funfactor aanzienlijk kan verhogen. Achterwielaandrijving, 350 paarden, lamellensperdifferentieel en een tractiecontrole die je makkelijker uit dan aan krijgt. Of moeten we er een tekeningetje bij maken? Een eenvoudige clutch-kick of ‘iets-te-vroeg-op-het-gas-moment’ zorgt ervoor dat je vrij snel doorhebt hoe los die brede kont wel zit. Stuur je gestaag in, om dan progressief op het gas te gaan en de term wegligging wordt je meteen duidelijk. Dat is vooral te danken aan de wijzigingen van de ophanging met stijvere veren (14%) en dempers (23% voor, 41% achter). Tot slot zorgt het 19″ lichtmetaal en bijhorende rubbers maatje 245/40 vooraan en 285/35 achteraan voor extra hoeveelheden mechanische grip en dus hoge bochtensnelheden.

Nissan 370Z Nismo

Hoe zich dat op de openbare weg vertaalt? De besparing van 800 gram per wiel zorgt voor een zekere lichtvoetigheid die zich vooral vertaalt in een afwezigheid van onderstuur en scherpe neus. Limieten aftasten berust op precisiewerk en de combinatie van nat wegdek met sperdifferentieel bracht ons enkele tricky overstuurreacties die we beginners niet meteen zien rechttrekken. Geen katje om zonder handschoenen te sturen dus. Al zorgen het SRC, de strenge tractiecontrole, ESP en remschijven (355 mm voor, 350 mm achter) met binnenventilatie voor de nodige vangnetten.

2013_nissan_370z_nismo_04

2013_nissan_370z_nismo_122013_nissan_370z_nismo_07

Al bij al blijf je dus beter steeds alert achter het met alcantara overtrokken sportstuurtje, dat net als de rest van het interieur degelijk aanvoelt. Het multimediasysteem schittert net als de tellerpartij in relatieve eenvoud, de pook schakelt vast en kort, en ook de pedalen staan op ideale afstand voor wanneer je de uitdaging aangaat. Minpunten zijn er spijtig genoeg ook. Zo is de kwaliteit van de sportstoelen ondermaats, voelt het infodisplay naast de tellers archaïsch aan, blijft de kofferruimte beperkt tot 235 liter en laat het BOSE-audiosysteem, net als de soundtrack van de V6, onze trommelvliezen op hun honger zitten.

2013_nissan_370z_nismo_02

Uiteindelijk levert de Nissan 370Z Nismo op zich veel bang for buck. Voor de meerprijs van iets meer dan 10.000 euro levert Nismo een extravagant geheel af waarbij ook de beleving een stuk intenser is. Alles voelt bijzonder mechanisch aan en het geheel neigt eerder richting occasionele RACR dan daily DRIVR. ‘t Is maar waar je prioriteiten liggen.

[Foto’s: Arthur Vanderplaetsen & Mathias Van Huffel, edit: Pieter Ameye]

NISSAN 370Z Nismo 3.7 V6

Plus Min
+ Hardcore – Met scherpe kantjes

Weggecijferd

Motor 3.7 V6 atmosferisch
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 344 pk (@ 7.400 tpm)
Koppel 371 Nm (@5,200 tpm)
Gewicht 1.535 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,2 s
Topsnelheid 250 km/u
Gem. testverbruik 12,1 l/100 km
CO2-uitstoot 248 g/km
Prijs 46.250 euro

Verdict

8 op 10

2013_nissan_370z_nismo_10