Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zijn we kritischer geworden? Of waren er gewoon minder hoogvliegers dan in 2012? Feit is dat er afgelopen jaar slechts twee nieuwkomers met 5 R‘en aan de haal gingen, en dat zijn er twee minder dan het jaar voordien. Auto’s die hun rijdynamische belofte niet helemaal waarmaakten, die waren dan weer talrijker. En dat maakt er zeker geen slechte wagens van, maar wel ontgoochelingen in DRIVR-zin. Hier zijn ze allemaal op een rij.

Flipfloppers met 3 R’en <<<<

Hyundai Genesis 2.0 Turbo

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_25

De Genesis Coupé  hoort niet in dezelfde schuif als de Toyobaru, en ziet zich op elk rijdynamisch vlak gepasseerd ondanks gelijkaardige ingrediënten. Hyundai doet er dan ook goed aan zijn topmodel als prima uitgeruste én comfortabele tweedeurs te positioneren beter dan als heet scheurijzer, want de sper (diens werking eigenlijk te zwak is om gecontroleerd te driften) noch het chassis (dat nooit lijkt te settelen onder het geweld van de turbo) maken er een DRIVR‘s car van. Eerder een hot-rod naar Amerikaans model, en dan opteren wij liever voor de lineaire 3.8 V6 met zijn nieuwe achttrapsautomaat en waftability à volontéLees verder…

MINI Paceman Cooper S

Mini_Paceman_cooper_s

Voor de extra kofferruimte moet je het niet echt doen, want die is met zijn 330l nog steeds niet indrukwekkend. De Paceman lijkt ons daarmee vooral een auto die aan de andere kant van de oceaan gaat scoren, waar de niches niet klein genoeg kunnen zijn om ze met een oversize product te kunnen vullen. Wij houden het liever op een standaard Hatch die evenveel zitplaatsen heeft, strakker stuurt ook nog eens 4.000 euro beterkoop is. Lees verder…

Renault Clio GT 120 EDC (2013)

RENAULT CLIO IV BERLINE GT (B98 GT) - PHASE 1

Het ziet er dus naar uit dat deze Clio GT een junior-RS is in alles behalve rijplezier. Daarvoor mist hij geluid (het uitlaatgebrabbel is vervangen door een synthesiseroptie via de luidsprekers), ontbreekt het hem aan pit (ons jonge testexemplaar voelde nooit capabel om de 100 in 9,4s te kraken) en mankeert er vooral VaVaVoom (waar sportieve Renaults zo bekend om staan). Want waar de vorige ons keer op keer de lange (om)weg deed nemen, reden we deze GT meestal recht naar huis in D. En dat is met zo’n puik chassis niet alleen zonde, maar helemaal de onverdienste van de eco-aandrijflijn die de prijs ook nog eens richting 21.000€ drijft. Lees verder…

Ford Kuga 2.0 TDCI Powershift 4×4 163

2013_ford_kuga_01

De nieuwe Kuga biedt vooral waar voor zijn geld, en concurreert dankzij zijn toegenomen lengte met modellen uit hogere segmenten. Zo krijg je niet alleen veel ruimte en comfort, maar ook een rijkelijke standaarduitrusting die van de Kuga een aantrekkelijk voorstel maakt. Zijn dynamische capaciteiten zijn echter meer naar de achtergrond verdrongen, en ook uiterlijk is het een stuk braver geworden. Al is de kans bestaande dat de compactere EcoSport en volgende generatie Edge, binnenkort die dynamische rol zullen invullen. Lees verder…

Honda CR-Z 1.5 i-VTEC IMA GT Edition (2013)

honda_cr-z_uk-spec_11

Samengevat blijft de CR-Z dus wasabi smaken. Enerzijds straalt de Kamm-tail een en al sportiviteit uit, anderzijds weet hij de verwachtingen ondanks de wijzigingen nog steeds niet om te zetten in een gedegen rij-ervaring voor echte DRIVRs. Rij je de CR-Z echter ‘op zijn hybrides’, dan komt het geheel een stuk beter tot zijn recht. Alleen koop je daarvoor geen coupé met uitdagende looks, toch? Lees verder…

Toppers met 5 R’en <<<<

Ford Fiesta ST (2013)

2013_ford_fiesta_st_08

De beperkte elektronische systemen die nog actief zijn eenmaal het ESP uit staat, doen hun werk op de achtergrond en flatteren – beter dan blameren – je als bestuurder, waardoor er sprake lijkt van wederzijds vertrouwen. Tel daar een gedegen remgevoel, goed geplaatste pedalen en een messcherpe zesbak bovenop en je hebt een hot hatch die flirt met de perfectie. Want ook de prijs is bijzonder scherp: vanaf 20.950 euro om precies te zijn. En dat inclusief een rijkelijke basisuitrusting en een optielijst de lengte van een kattebelletje. Geen directe concurrent die beter doet. Lees verder…

Lotus Exige S

2013_lotus_exige_s_v6_16

Betekent dat daarom dat de Elise (CR) en Elise S (CR) geen bestaansrecht meer hebben? Toch niet. Want hoewel de Exige S zonder twijfel de betere auto is met een brute soundtrack en fenomenale prestaties, spelen zijn snelheid en kunnen hem ook parten op de openbare weg. Zo zal je al van bijzonder goeden huize moeten zijn om op straat nog maar in de buurt te komen van de limieten, terwijl de Elises net daar misschien wel schitteren. Kortom, pessimisten bekijken het pakket eventueel als een hele dure Elise, terwijl optimisten er  een Porsche GT3-concurrent in zien tegen de helft van de prijs. Geen slechte tip in crisistijden, toch? Lees verder…

Renault Mégane RS Cup (MY 2013)

2013_opel_astra_opc_vs_renault_megane_rs_265_cup_04

Onderhuids krijgt de RS sinds kort standaard de specs van de Trophy: dat betekent dus 265 pk (bij 5.500 tpm) en 360 Nm (van 3.000 tot 5.000 tpm), een sprintje tot 100 in zes seconden rond en een top van 254 km/u. Opmerkelijk blijft ook het stuurgevoel in de Mégane, dat voor een elektrisch bekrachtigde setup op eenzame hoogte staat, samen met dat van de ToyoBaru. Duidelijk in feedback en aangenaam zwaar van gewicht. Al kan dat laatste nog fractioneel worden aangepast door de sportstand te activeren. Daardoor verscherpt ook de gasrespons en unlock je de laatste 15 van de 265 paarden. Het Cup-chassis zorgt voor een harde demping die nooit echt storend wordt, en zet het uiterst capabele Renaultsport-chassis nog meer in de verf. Lees verder…

Best of the rest met 4,5 R’en <<<<

MINI John Cooper Works GP II

thumb_2013_mini_jcw_gpJe zou haast kunnen zeggen dat het een traditie wordt: als er een generatie van de Mini ten einde loopt, dan wordt de kroon op het werk gezet met een speciale GP-uitvoering. Dat was in 2006 zo, en is aan de vooravond van de derde Mini-generatie niet anders. Wat de meerwaarde van deze tweede generatie Mini John Cooper Works GP tegenover de ‘gewone’ JCW precies mag zijn?

Lees verder…

Nissan GT-R (MY 2013)

thumb_2013_nissan_gtrJe hebt een flauw excuus nodig wil je de sleutels van de 2013-versie van de Nissan GT-R te pakken krijgen. Tegenover de versie uit 2011 en 2012 is de huidige variant – op enkele kleinigheden na – nauwelijks gewijzigd. Uitzondering is het prijskaartje dat met 3.200 euro is gestegen tot 94.600 euro. Niet dat we daarom lang getwijfeld hebben voor een volgend rendez-vous. Bestemming? Meilenwerk Düsseldorf.

Lees verder…

Jaguar F-type V8 S

thumb_f_typeNieuwe regel op de DRIVR-redactie: de eerste redacteur die de woorden ‘F-Type’, ‘opvolger’ en ‘E-Type’ in dezelfde zin durft uit te spreken, staat voor de rest van het jaar als eerste op de lijst voor het testen van kleine stadsauto’s. Maar hoewel ondergetekende waarschuwende blikken kreeg toen hij vroeg of we de F-Type niet naast de eerder geteste E-Type konden zetten, mocht hij toch met de sleutels van de F-Type aan de haal.

Lees verder…

Aston Martin Rapide S

thumbNa een succesvolle eerste editie van de René Michiels Memorial Rally organiseerde de Antwerpse Aston Martin-dealer Michiels dit jaar de tweede editie. Iets meer dan honderd Astons kwamen samen in Oudenaarde voor wat de ultieme Aston-rit op Belgische bodem moet zijn. Symbolisch ook, omdat het Britse merk dit jaar zijn honderdste verjaardag viert. Met roadbook in de hand trokken we mee de karavaan achter het welgevormde stuur van de nieuwe Rapide S.

Lees verder…

Porsche Cayman

thumbHet centrale dashboardklokje tikt kwart voor elf wanneer we ons op een donkergrijze dinsdagmorgen zuidwaarts begeven over meanderende N-wegen. Achter mij het gekrijs van een schreeuwende zescilinder boxermotor op toeren, voor mij de gewelfde heupen van een champagnekleurige Lotus Evora op snelheid. Twee van ‘s werelds beste rijdersauto’s tezelfdertijd op dezelfde plaats in een gevecht om de titel van beste junior sportwagen met middenmotor. Dit. Wordt. Goed.

Lees verder…

Renault Clio RS Cup EDC

thumb_dubbeltestrenaultcliorsvsnissannismojukeDit is geen vergelijkende test. Daarvoor zijn de bases van de Juke Nismo (een mini-SUV) en de Clio RS (een mini-SCUD) gewoonweg te verschillend. En toch is er een goede reden om dit duo samen op het stratencircuit van Chimay te verhoren, te weten de geblazen zestienhonderd van Renault/Nissan-makelij. Het verschil zit hem in de overbrenging naar de voorwielen oftewel een onderdeel waar heel wat om te doen is in RS-kringen…

Lees verder…

Maserati GranTurismo Sport

thumb_shootoutbmwm6masergtsDacht ondergetekende vorig jaar nog de onbetwiste hoofdvogel afgeschoten te hebben met de minst krachtige vierwieler die ooit onze redactieparking sierde, dan ben ik er nu absoluut zeker van: dit is met een gecombineerd vermogen van 1.020 pk zonder twijfel de meest pk-zwangere ShootOut in onze vierjarige geschiedenis. In de ene hoek: de 460 trappelende paarden van de Maserati GranTurismo Sport. In de andere hoek: de 560 nucleaire eenheden van de BMW M6 Cabrio*.

Lees verder…

BMW M135i

thumb_shootoutbmwm135ivs1MHistorisch gezien is er niets mis met de nomenclatuur van M Performance. Vooraleer BMW’s Motorsport-afdeling haar tanden in de E28 M5 zette, sprenkelde ze immers goudstof over vaak vergeten modellen als de M535i en M635CSi, om pas anno 1988 op de gekende letter-cijfercombinatie over te stappen. De nieuwe M135i hoeft dus niet d’office een pseudo-M te zijn, maar voor de zekerheid hebben we toch even een 1M gecharterd…

Lees verder…

Subaru BRZ

thumb_rwdshootoutWas het de tegenstander? Het feit dat de boxer nauwelijks 1000km op de klok had? Of toch de testroute die eerder snel en vloeiend was dan bochtig en haaks? Wat er ook van zij: de Toyota GT86 wist ons medio 2012 niet van onze sokken te blazen, althans niet zoals hij dat bij de meeste andere publicaties deed. Tijd voor een rematch in compleet andere testomstandigheden, en – als we dan toch bezig zijn – het gezelschap van een bloedverwant én een kersverse uitdager…

Lees verder…